RTV Rijnmond: Internationale studenten blijven ook na studie in Rotterdam

RTV Rijnmond

Uit de International Student Barometer (ISB) - een enquête onder internationale studenten - blijkt dat studenten die voor hun studie naar Rotterdam zijn gekomen er steeds vaker voor kiezen ook na hun afstuderen in de Maasstad te blijven. Radio Rijnmond wijdde er een item aan, en ging hiervoor in gesprek met Jikke Verheij (directeur International Office EUR) en studentes Kavana Desai (ESHCC) en Selma Zekaj (ESE).

Jikke Verheij denkt dat de populariteit van Rotterdam kan worden verklaard door een aantal factoren. Zo stelt ze allereerst dat veel studenten tevreden zijn met de ontvangst die ze in Rotterdam hebben gekregen. Vanuit de universiteit worden internationale studenten bijvoorbeeld geholpen met het openen van een eigen bankrekening, evenals het inschrijven bij de gemeente. Daarnaast blijkt ook het opbouwen van een sociaal leven hier erg positief te worden beoordeeld, en speelt ook het multiculturele karakter van zowel de stad als de EUR een rol.

"Rotterdam is zo anders dan andere Europese steden waar ik ben geweest - en dat is heel positief"

Kavana Desai, masterstudente Arts, Culture and Society aan de ESHCC, is vastberaden om na het behalen van haar diploma in Nederland te blijven en hier stage te lopen of een baan te zoeken. "Ik ben verliefd op de stad. Ik herinner me nog dat ik hier kwam en dacht: dit is waar je moet zijn! Rotterdam is zo anders dan andere Europese steden waar ik ben geweest - en dat is heel positief," vertelt Kavana aan Radio Rijnmond. Selma Zekaj, bachelorstudente Economie uit Albanië, vult aan dat Rotterdam daarnaast de standplaats is van veel interessante bedrijven - en ook dat is een reden om hier te willen blijven.

Internationale EUR-studenten zijn erg tevreden

De resultaten van de ISB laten een positief beeld zien van de EUR onder haar internationale studenten. Op de vraag "Ben je tevreden over de Erasmus Universiteit?" antwoordde meer dan 91 procent van de ondervraagden bevestigend. En dat leidt er dan ook toe dat veel van hen niet meer weg willen; 36 procent van de internationale studenten gaf aan in Rotterdam of Nederland te willen blijven, en een aantal van hen denkt er zelfs over zich hier permanent te vestigen. Het enige minpuntje dat naar voren kwam? Betaalbare huisvesting vinden blijkt niet altijd makkelijk.

Wil je het hele radiofragment beluisteren? Dat kan via de website van RTV Rijnmond.

Benieuwd naar de resultaten van de ISB? Die bekijk je hier.