Robbert-Jan Adriaansen eerste die een artikel met geïntegreerde code publiceert in de sociale wetenschappen bij Cambridge University Press

100% Open Access agreement with Cambridge University Press

Dat de cultuur van academische publicaties verandert is te zien in het recente artikel van Robbert-Jan Adriaansen, “Latent and explicit mnemonic communities on social media: studying digital memory formation through hashtag co-occurrence analysis” in het tijdschrift Memory, Mind & Media

Naast het artikel heeft Adriaansen een Jupyter Notebook verstrekt met de volledige Python-code implementatie die in het onderzoek is gebruikt, gehost op het cloud-based platform CoCalc. Dit maakt Adriaansen de eerste auteur die code samen met een artikel publiceert in de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen bij Cambridge University Press.

Dit initiatief van Memory, Mind & Media en Cambridge University Press markeert een verschuiving naar grotere transparantie, reproduceerbaarheid en toegankelijkheid in de verspreiding van onderzoek. Door lezers toegang te geven tot de onderliggende data en reproduceerbare code, moedigt Cambridge University Press een meer interactieve en dynamische betrokkenheid bij het gepubliceerde werk aan. Belangrijk is dat uitgevers zelf nu notebooks integreren met de artikelen, in plaats van dat auteurs de code afzonderlijk publiceren op platforms zoals GitHub. Memory, Mind & Media is het eerste tijdschrift in de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen bij Cambridge University Press dat code-implementaties aanbiedt naast artikelen en wordt alleen voorafgegaan door de Journal of Fluid Mechanics.

Het artikel van Adriaansen bestudeert de aard en dynamiek van herinneringsgemeenschappen op sociale mediaplatforms. Het stelt een methode voor om deze gemeenschappen te identificeren door middel van hashtag-co-occurrence-analyse. Het artikel maakt onderscheid tussen ‘expliciete’ en ‘latente’ herinneringsgemeenschappen, waarbij wordt betoogd dat terwijl expliciete gemeenschappen worden gekenmerkt door directe interacties en een gedeeld bewustzijn onder leden, latente gemeenschappen ontstaan door het collectieve gebruik van hashtags en andere semiotische tekens zonder noodzakelijkerwijs directe communicatie tussen gebruikers.

Onderzoeker

Lees het artikel via https://www.cambridge.org