NWO start met Promoties in de Geesteswetenschappen 2023

PhD research

NWO start binnenkort met de Promoties in de Geesteswetenschappen voor 2023. Met de Promoties wil NWO het aantal jonge talentvolle onderzoekers in de geesteswetenschappen vergroten en ze helpen met hun klim op de academische carrièreladder.

Hoewel NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) de uiteindelijke selectie maakt, kan ESHCC maximaal drie (voormalig) studenten aandragen die de ambitie en het talent hebben om te slagen in de NWO competitie. ESHCC start een interne selectieprocedure voor het vinden van de meest veelbelovende studenten. Een sollicitatie moet altijd voorzien zijn van een CV (maximaal 2,5 A4) en een onderzoeksvoorstel (maximaal 1 A4). De beoogde promotor stuurt de sollicitatie uiterlijk 18 november 2022 door naar het Research Office.

Om deel te nemen aan de interne selectie moeten alle kandidaten het onderzoeksproject al hebben afgesproken met de beoogde (co)promotor. klik voor meer informatie over de wetenschappelijke staf van ESHCC op onderstaande links:

Cultuurwetenschappen
Media & Communicatie

Interne selectieprocedure

De promotors spelen een actieve rol in het vormen van het onderzoeksvoorstel van de kandidaten die zij begeleiden. Om deze expliciete begeleiding te waarborgen, dient de promotor de aanvraag in namens de mogelijke PhD kandidaat.

Studenten die willen solliciteren, kunnen contact opnemen met de volgende promotors:

Prof. Gijsbert Oonk

Research Director (History) bij History@Erasmus

oonk@eshcc.eur.nl
Prof. Susanne JanssenResearch Director (Media and Communication) bij ERMeCCs.janssen@eshcc.eur.nl
Prof. Filip VermeylenResearch Director (Arts and Culture Studies) bij ERMeCCvermeylen@eshcc.eur.nl

Let op: hoewel binnen ESHCC vaak onderzoek wordt gedaan binnen zowel de geesteswetenschappen als de sociale wetenschappen, zijn de Promoties in de Geesteswetenschappen ook echt gericht op de geesteswetenschappen. Het is daarom belangrijk dat het onderzoeksvoorstel is geschreven vanuit een geesteswetenschappelijk perspectief en duidelijke geesteswetenschappelijke elementen bevat.

Studenten die de positie krijgen, wordt een vierjarig contract aangeboden. Daarvan werk je 80 procent van de tijd aan je promotieonderzoek en promotie-gerelateerde training. 20 procent van de tijd besteed je aan onderwijstaken en onderwijs-gerelateerde training.

Hoe je solliciteert

De interne selectie wordt verdeeld in twee fasen.

Fase één

We vragen de sollicitanten de volgende Engelstalige documenten naar hun beoogde promotor te sturen:

1. Een Curriculum Vitae, opgesteld naar de Richtlijnen voor het opstellen van een sollicitatie. Dit document moet details bevatten over:

• Opleiding;
  • Onderscheidingen, prijzen en studiebeurzen. Voeg ook toe: Judicia (gemiddelde cijfer en je afstudeercijfer);
  • Relevante academische ervaring;
  • Andere relevante functies;
  • Output (voeg referenties naar de output en, desgewenst, een motivatie voor de selectie van deze output items toe. Output mag zijn: gerefereerde artikelen, niet-gerefereerde artikelen, brieven aan redacties, boeken, hoofdstukken, pre-prints, patenten, papers, procedures, conferentieverslagen, software, code and open access databases);
  • Motivatie voor het doen van PhD-onderzoek (maximaal 300 woorden);
  • Lesbevoegdheid en/of ervaring met lesgeven.

2. Een samenvatting van het voorgestelde onderzoek, inclusief titel, introductie van het onderwerp, onderzoeksvraag, methodologie en wetenschappelijk belang (maximaal 1 A4, exclusief referenties).

Solliciteren (alleen Engelstalig) kan tot 18 november 2022 via je beoogde promotor.

Fase twee

Fase twee is alleen van toepassing op de kandidaten (maximaal 6) die fase één door succesvol zijn doorgekomen. Zij worden uitgenodigd om een uitgebreid onderzoeksvoorstel in te dienen en hebben een sollicitatiegesprek met de selectiecommissie van ESHCC.

• De deadline voor het indienen van het uitgebreide onderzoeksvoorstel is 27 januari 2023.
  • De gesprekken vinden plaats in de tweede week van februari 2023.
  • De selectiecommissie van ESHCC zal op 17 februari 2023 de kandidaten informeren over de uitslag van hun sollicitatie.