Het gebruik van data door Netflix is de sleutel geweest tot het succes van Netflix in de afgelopen jaren, in vergelijking met andere streamingdiensten. Door de gegevens van gebruikers te verzamelen, weet Netflix precies wat werkt en wat niet. In het licht van de recente stakingen in Hollywood werden data en wie ze bezit een belangrijke factor. Assistant professor in media en creatieve industrieën Michael Wayne's inzichten werden aangehaald in een recent artikel in de Wall Street Journal.
Directieleden van Netflix proberen Netflix af te schilderen als een entertainmentbedrijf dat toevallig afhankelijk is van technologie, maar laat je niet misleiden, want het gebruik van technologie en dus het verzamelen van gegevens is de sleutel tot het succes. Netflix gebruikt de verzamelde gegevens om te beslissen welke shows en films ze produceren, wat ze vernieuwen en wat ze aanbevelen op het beginscherm van de kijker.
Michael wijst erop dat in het licht van de recente stakingen van schrijvers en acteurs in Hollywood, data, en vooral wie deze data bezit, een belangrijke factor is. Michael gebruikt Netflix' House of Cards als voorbeeld. House of Cards was de eerste grote originele serie die Netflix produceerde. Zelfs 10 jaar na het debuut heeft het nog steeds waarde voor het bedrijf, maar hoeveel waarde het heeft is niet duidelijk. Deze waarde is belangrijk, zegt Michael: "Zolang mensen die content maken voor Netflix niet weten wat de waarde van hun werk is, heeft Netflix een voordeel aan de onderhandelingstafel. Data staan hierbij centraal."
- Onderzoeker
- Meer informatie
Het artikel in de Wall Street Journal bevat interessante inzichten van verschillende experts op dit gebied om een goed geïnformeerd stuk te schrijven over de data en het gebruik van algoritmen van Netflix. Nieuwsgierig naar meer? Lees het hele artikel hier.