Mode in het digitale tijdperk

Inzichten van wereldwijde en 'niet-zo-wereldwijde' modecentra

Mode is een van de oudste industrieën, maar ook de meest veelzijdige en innovatieve. Mode omvat een scala aan activiteiten, waaronder ontwerp, productie, distributie en consumptie. Deze activiteiten worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder technologische ontwikkelingen. Dr. Mariangela Lavanga (ESHCC) was co-auteur van een hoofdstuk voor het boek Culture, Creativity and Economy. Het hoofdstuk richt zich op het gebied van mode in het digitale tijdperk met inzichten uit mondiale en 'niet-zo-mondiale' modecentra.

In het boek Culture, Creativity and Economy worden drie soorten spanningen voorgesteld die de rommelige en rusteloze aard van de creatieve economie erkennen en zich ermee bezighouden, in plaats van zich alleen te richten op specifieke processen zoals producties, industrieën of locaties. De twee spanningen die Mariangela Lavanga en haar collega's in het hoofdstuk gebruiken, zijn de spanning tussen traditie en innovatie en de spanning tussen geïsoleerde en onderling verbonden ruimten van creativiteit. Met behulp van deze spanningen konden Mariangela Lavanga en haar collega's het systeem van actoren onderzoeken die betrokken zijn bij het creëren van de esthetiek van mode en haar vakgebied. Daarbij hanteren ze een dynamische benadering die rekening houdt met de diversiteit aan 'velden' die geassocieerd worden met verschillende modecentra (van 'globaal' tot 'niet-zo globaal') en de constellatie van locaties binnen elk veld (waaronder productie, marketing en consumptie).

Hun onderzoek bestond uit een gemengde methode waarbij ze gebruik maakten van tekstuele analyse en interviews met een breed scala aan respondenten. De respondenten bestonden uit modeontwerpers (inclusief kleine onafhankelijke ontwerpers en ontwerpers in dienst van grotere modehuizen) en andere actoren in het veld, zoals degenen die werkzaam zijn in modeonderwijs, detailhandel, kritiek, public relations, overheid, beurzen enzovoort.

Bevindingen

Mariangela Lavanga en haar collega's laten zien hoe digitalisering vorm blijft geven aan culturele en creatieve industrieën, waaronder de mode. Digitale technologieën hebben het modeveld op verschillende schalen en in verschillende geografische contexten veranderd, met gevolgen voor de structuur, machtsverhoudingen en ruimtelijkheid van het veld. Digitale modeshows, bloggers, online winkels en sociale media hebben het oude systeem ontwricht. Terwijl Londen, Milaan, New York en Parijs nog steeds de overhand hebben in de hiërarchie van belangrijkste en invloedrijkste steden op modegebied, zijn andere steden manieren aan het implementeren om zich meer te onderscheiden. Door middel van digitale modeweken of een specifieke focus kunnen ze hun eigen identiteit en netwerken laten gelden en tegelijkertijd nicheposities binnen de wereldwijde modehiërarchie ontwikkelen. Voorbeelden van deze steden zijn Montreal en Amsterdam. Montreal heeft een sterke lokale koper-ontwerper connectie met onafhankelijke boetieks en lokale mode media die speciale erkenning geven aan lokaal talent. Ontwerpers in Montreal hebben ook sterke banden met andere kunstgebieden in de stad, zoals grafisch ontwerp en podiumkunsten. Amsterdam is zich aan het ontwikkelen als de denimhoofdstad van Europa. De stad organiseert verschillende evenementen op het gebied van denimmode en positioneert zichzelf als een belangrijke speler op dit gebied.

Door technologie wordt mode toegankelijker voor een groter publiek. Ontwerpers kunnen het publiek backstage meenemen en gemakkelijk mensen van over de hele wereld bereiken. Ze kunnen dit zelf doen of via bloggers. Ook al zijn kleine en grote actoren in de mode nu in staat om een groter, globaler publiek te bereiken, het onderzoek van Mariangela Lavanga en haar collega's laat zien dat plaats een belangrijke rol blijft spelen in de mode-industrie. De middelen, sociale connecties en historische en esthetische associaties die een 'plaats' maken, zijn ook elementen die geïntegreerd zijn in verschillende deelgebieden van de mode. Voorbeelden hiervan zijn de lokale esthetiek die op verschillende plaatsen te vinden is, zoals zwemkleding in Miami, sport- en ecowear in Portland en Vancouver, of kleding voor koud weer in Toronto en Montreal.

.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen