Marc Verboord benoemd tot hoogleraar Media en Maatschappij

Portrait picture of Marc Verboord

Marc Verboord is benoemd tot hoogleraar bij de Erasmus School of History, Culture and Communication per 1 December 2021. Verboord is nu hoogleraar Media en Maatschappij, met een focus op Media Gebruik en Instituties in het Digitale Tijdperk bij de afdeling Media & Communicatie. Verboord vertelt meer over zijn ambities in dit interview.

“De voornaamste ambitie van deze leerstoel is om beter te begrijpen hoe de legitimiteit van sociale instellingen verbeterd kan worden en welke rol media hierin spelen.”

Wat is het doel van jouw leerstoel?

Het doel van deze leerstoel is om bij te dragen aan de studie van mediagebruik en de sociale impact hiervan, waarbij een meer sociologisch-empirische aanpak wordt gekozen die specifiek aandacht geeft aan de interactie van de micro-, meso- en macroniveaus waarop individueel mediagebruik, instellingen en sociale contexten elkaar ontmoeten.

Zijn team zal vragen aankaarten als: Welke mediagebruik-patronen zien we in de huidige maatschappij en welke ongelijkheden doemen op? Hoe verhouden mediagebruik-patronen zich tot de legitimiteit van media-instellingen? En hoe kunnen we de sociale impact van media omschrijven in termen van de relaties tussen mediagebruik en attitude, waarden en smaak?

Wat betekent deze leerstoel voor ESHCC?

'Media en Maatschappij, met een focus op Media Gebruik en Instituties in het Digitale Tijdperk' heeft een duidelijke interdisciplinaire focus. Het zal verbinden met onderzoek van sociologie, communicatiewetenschappen, mediastudies, en cultuurstudies, waarbij het de longitudinale of historische, en de comparatieve aspecten niet zal negeren. Het zal ook de zichtbaarheid van ESHCC versterken in het internationale onderzoeksveld, door middel van mijn bestaande netwerken in culturele sociologie en media- & communicatiestudies.

Wat hoop je te bereiken met deze leerstoel?

De voornaamste ambitie van deze leerstoel is om beter te begrijpen hoe de legitimiteit van sociale instellingen verbeterd kan worden en welke rol media hierin spelen. Hiervoor is het cruciaal om te begrijpen hoe individuen media en bemiddelaars (zoals journalisten) als betrouwbare of geloofwaardige informatiebronnen komen te zien, en wat deze waarneming beïnvloedt.

Wat zijn je plannen voor de nabije toekomst?

Voor de komende jaren zal de voornaamste onderzoekfocus op het INVENT project liggen. In lijn met de algemene ambitie van de leerstoel, zal ik analyseren hoe vertrouwen in instellingen gerelateerd is aan mediagebruik en sociaal-politieke achtergronden in Europa. Ten tweede, zal ik bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe methodologische middelen om te meten hoe Europese inwoners cultuur ervaren in de sociale en gemedieerde contexten waarin zij leven. Door gebruik te maken van sampling en smartphone technologie zal ik de leiding nemen in het projectdeel dat de impact van culturele voorkeuren en mediagebruik op sociale waarden zoals tolerantie, welzijn en openheid analyseert.