Lise Zurné wint eerste ESHCC Societal Engagement Award

Portrait picture of Lise Zurné

Aan Lise Zurné, PhD kandidaat en docent aan ESHCC, heeft de eerste ESHCC Societal Engagement Award gewonnen. De prijs is toegekend vanwege haar schrijfwerk, talks en rol als (mede)oprichter van de Werkgroep Veilig in het Veld. Deze gaan allemaal over de problematiek van seksuele intimidatie en gendergerelateerd geweld tijdens veldwerk.

Lise Zurne ESHCC Societal Engagement Award

In 2014 meldde een Amerikaanse studie dat ruwweg 70 procent van de 666 veldwetenschappers die deelnamen aan het onderzoek te maken heeft gehad met seksuele intimidatie of aanranding in een veldwerksetting (Clancy, Nelson Rutherford & Honde, 2014). De bevindingen suggereren dat vooral beginnende (vrouwelijke) onderzoekers slachtoffer/slachtoffer zijn van dergelijke ervaringen.

LOVA

Samen met wetenschappers van andere universiteiten heeft Lise onder andere een werkgroep opgericht bij het Landelijk Overleg Vrouwenstudies in de Antropologie (LOVA). Ze hebben verschillende webinars over dit onderwerp georganiseerd, een masterstudent heeft verder onderzoek gedaan, ze werken aan de ontwikkeling van workshops en ze hebben een speciaal nummer van het Journal of Feminist Anthropology and Gender Studies samengesteld met de titel Harassment in the Field.

Waarom deze award?

Sinds dit jaar wordt de ESHCC Societal Engagement Award toegekend aan een van onze collega's die in het voorgaande jaar een onderwijs-, onderzoeks- of professionele dienstverleningsactiviteit heeft georganiseerd met een positieve en duurzame impact op de buitenwereld. Wij geloven dat wij als faculteit en als onderdeel van de EUR een belangrijke rol hebben om onze samenleving een beetje beter te maken en we weten dat velen van ons dit elke dag doen. Met deze prijs willen we de beste voorbeelden van maatschappelijke betrokkenheid binnen onze faculteit onder de aandacht brengen - als iets om tegelijkertijd naar te streven en trots op te zijn.

Onderzoeker

Wil je meer lezen over de prestaties van Lise? Lees dan verder op de LOVA website en op Erasmus Magazine.