Kan kunst helpen bij het oplossen van de klimaatcrisis?

Muurschildering van Marije Vermeulen

Hoe behandelen kunstenaars klimaatverandering in hun werk? Zien zij zichzelf als activisten? En hoe bericht de media over deze kunst? Dit zijn enkele vragen die Ulrike Hahn (Erasmus School of History and Communication) onderzoekt in haar proefschrift. "Kunst kan je op andere gedachten brengen en helpt om de verbeeldingskracht aan te wakkeren. Het speelt een belangrijke rol bij het aanpakken van de klimaatcrisis, maar kunst is zeker geen 'magic bullet'."

Kunstwerk HighWaterLine in Miami.
Eve Mosher

Waarom wilde je kunst en de klimaatcrisis verbinden in je promotieonderzoek?

"Toen ik in 2018 begon met het schrijven van mijn onderzoeksvoorstel, was dit verband nog nauwelijks academisch onderzocht, terwijl er veel zorgen zijn over klimaatverandering. Kunst heeft de unieke kracht om ons uit onze gebruikelijke denkpatronen te halen via creativiteit. Vooral de beeldende kunst is relevant, omdat klimaatverandering vaak visueel wordt gecommuniceerd—denk aan wetenschappelijke grafieken en foto’s. Maar kunst doet meer dan alleen informatie overbrengen: het voegt emotionele en cognitieve lagen toe en biedt esthetische ervaringen."

Je interviewde veel kunstenaars die werken met klimaatgerelateerde thema’s. Waarom koos je voor deze aanpak?

"Je kunt kunst analyseren en aannames doen over waarom kunstenaars doen wat ze doen, maar het was juist erg interessant om van hen zelf te horen waarom en hoe ze klimaatverandering aanpakken. Het lijkt misschien voor de hand liggend: ze willen klimaatverandering stoppen. Maar dat zou een te beperkt beeld geven. Kunstenaars zijn meestal niet gericht op snelle resultaten of specifieke doelgroepen. Hoewel de kunstenaars waar ik mee sprak vaak dezelfde doelgroepen noemden—zoals een breed publiek, politici en jongeren—hechten ze vooral waarde aan het proces van kunst maken. Sommige kunstenaars richten zich juist op een kleinere doelgroep. Een kunstenaar zei: 'Als mijn werk het perspectief van slechts één persoon verandert, is dat genoeg.'

Wat ook opviel, is hun benadering van activisme. Ongeveer de helft van de kunstenaars identificeerde zichzelf als activist, maar hun definitie van activisme verschilde. Voor de een betekende het een luid statement maken, terwijl het voor de ander ging om stille reflectie of subtiele provocaties. Niet alle klimaatkunst heeft een duidelijke boodschap of specifiek doel—en dat is prima. Sommige kunstenaars waarderen juist de ambiguïteit en openheid in hun werk, waardoor kijkers het op hun eigen manier kunnen interpreteren."
 

"Niet alle klimaatkunst heeft een duidelijke boodschap of specifiek doel. En dat is prima."

Ulrike Hahn

Promovendus

Ulrike Hahn kijkt in de camera.
Jan van der Ploeg

Je onderzocht ook hoe de media klimaatkunst portretteert. Wat zag je daar?

"Ik analyseerde krantenartikelen uit vier landen (Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten). Daaruit bleek dat journalisten vooral op vier dingen te letten: overtuigingskracht, actualiteit, artistieke kwaliteit en verantwoordelijkheid. De media beoordelen kunst vaak op hoe effectief het een boodschap overbrengt en of die boodschap urgent is. Maar er is ook kritiek: Sommige artikelen stelden vragen bij de duurzaamheid van de kunst en of de boodschap wel duidelijk genoeg was. Anderen vroegen: 'Is dit nog wel kunst?'"

Je bezocht een tentoonstelling in Delft en vroeg bezoekers om mee te doen aan een enquête. Wat kwam daaruit?

"Ik ging naar Radius, een kunstcentrum in Delft dat zich richt op klimaatverandering en ecologie. Daar benaderde ik bezoekers met de vraag of zij een enquête willen invullen. Wat ik ontdekte, was dat de meeste bezoekers al zeer betrokken waren bij klimaatverandering. Dat is niet zo verrassend. Wat eruit sprong, was dat zelfs deze goed geïnformeerde mensen aangaven iets nieuws te hebben geleerd. Dit laat zien dat kunst begrip kan verdiepen en nieuwe perspectieven kan bieden, zelfs voor een publiek dat al bewust is van de problematiek."
 

"Kunst kan het begrip van klimaatverandering verdiepen en nieuwe perspectieven bieden."

Ulrike Hahn

Promovendus

Zijn er kunstwerken die diepe indruk maakten?

"Zeker. Een werk dat er echt uitsprong, is van Susanne Kriemann. Zij fotografeerde mangroven in Azië, die vaak vervuiling in hun wortels vasthouden. Ze legde niet alleen deze indrukwekkende beelden vast, maar verbond dat afval ook met Europa, waar een groot deel van die vervuiling vandaan komt. Ze bracht zelfs een deel van dat afval terug naar Europa als onderdeel van haar tentoonstellingen.

Een andere kunstenaar die indruk maakte, is Eve Mosher met haar project HighWaterLine. Ze werkte samen met gemeenschappen om toekomstige overstromingsgrenzen in stedelijke gebieden te markeren en te laten zien waar stormen schade kunnen veroorzaken. In sommige gevallen zijn die overstromingen nu al werkelijkheid geworden. Ze werkt ook aan het verbeelden van mooie toekomstscenario’s in het werk Story of Tomorrow."

Je noemde ook uitdagingen waar kunstenaars mee te maken hebben. Kun je daar meer over vertellen?

"Een grote uitdaging is duurzaamheid. Kunstenaars die sociaal-ecologische onderwerpen behandelen, worden vaak aan hoge standaarden gehouden. Mensen verwachten dat ze duurzaam werken, wat niet altijd eenvoudig is. Financiële duurzaamheid was ook een terugkerend thema: hoe kun je leven van kunst en jezelf op de lange termijn in stand houden?"

Wat is je belangrijkste conclusie uit dit onderzoek?

"Mijn belangrijkste conclusie is dat kunst een essentiële rol speelt bij het aanpakken van de klimaatcrisis, maar het is geen wondermiddel. Kunst kan dominante narratieven uitdagen, verbeeldingskracht aanwakkeren en emotionele verbindingen creëren—allemaal belangrijk. Maar we moeten kunst niet reduceren tot een puur utilitair instrument of verwachten dat het alles oplost. De kracht van kunst ligt in de variatie en het vermogen om aan te zetten tot discussie, en niet per se in het bieden van kant-en-klare oplossingen."

Promovendus
Meer informatie

Ulrike Hahn is onderzoeker met een passie voor het grensvlak tussen kunst, klimaatverandering en duurzaamheid. Ze maakt ook haar eigen kunstwerken, waaronder cartoons over haar onderzoek. Neem een kijkje op haar website en Instagram (@researchincomics) voor meer informatie.

Gerelateerde content
De klimaatcrisis voorstellen en in beeld brengen: Snellen de beeldende kunsten te hulp?
Logo Erasmus School of History, Culture and Communication.
Samen met jongeren op zoek naar oplossingen voor maatschappelijke problemen. Dat doen psychologen Suzanne van de Groep en Lysanne te Brinke.
Vier studenten zitten aan een picknicktafel op campus Woudestein
Bij de start van het academisch jaar 2024-2025 is de nieuwe muurschildering van kunstenares Marije Vermeulen op de zijkant van het E Building geopend.
Kunstenares Marije Vermeulen voor haar mural bij de OAJ 2024-2025.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen