Joe Jonas, Sophie Turner en de verschuivende dynamiek van het ‘celebrity divorce industrial complex’

Simone Driessen in ABC News Australia
Papparazzi

Echtscheidingen van beroemdheden zijn al jaren een verdienmodel voor de entertainmentmedia-industrie. Vooral in het begin van de jaren '00 werden vrouwen hierin vaak uitgekozen als 'bad girl' en leedvermaak vierde hoogtijdagen. Na de recente breuk tussen Joe Jonas en Sophie Turner vertelt Dr. Simone Driessen aan ABC News Australia hoe de dynamiek van het 'celebrity divorce industrial complex' (echtscheidingsindustrieel complex van beroemdheden) aan het verschuiven is.

De ‘bad girl’ trope

De zaak van Jonas en Turner doet denken aan de 'bad girl' trope van begin jaren '00, toen jonge vrouwen vaak werden verguisd door de roddelpers. De rijzende sterren van Hollywood, vaak jonge vrouwen, werden verheven door roddelbladen en kranten en op een voetstuk geplaatst, waar fans naar opkeken. Als ze vervolgens niet aan die torenhoge normen voldeden, werden ze opgejaagd en vernederd door media die profiteerden van hun publieke falen.

Een ander narratief

"Ik denk dat wat bestempeld wordt als 'bad girl' iets is wat algemeen geaccepteerd wordt van mannen," zegt Dr. Driessen. "We meten dus met heel andere maatstaven." Hoewel er nog een lange weg te gaan is, is de wijzer iets verschoven als het gaat om het identificeren en uitdagen van deze narratieven.

En dat gebeurde ook in het geval van Jonas en Turner. Turner veranderde van "slechte moeder" in een jonge vrouw die schijnbaar overgeleverd is aan de genade van "puntige en boze" berichtgeving. Dankzij sociale media kunnen beroemdheden hun kant van het verhaal vertellen en fans eisen nu aandacht op en steunen hun idolen.

Fans komen op voor hun idool

"De fans van Turner zijn tot nu toe, net als in veel andere zaken, alleen maar voor hun idool opgekomen en hebben haar publiekelijk (via sociale media) gesteund en ik denk dat dat vandaag de dag een gevolg is dat zichtbaarder is dan in de jaren '00," zegt Dr. Driessen. Wat 20 jaar geleden misschien als waarheid werd geaccepteerd, kreeg een nieuwe betekenis in een post-MeToo, post-Framing Britney Spears-wereld.

De snelle publieke reactie en duidelijke steun voor Turner toont aan hoe radicaal sociale media de machtsdynamiek van de Amerikaanse entertainmentindustrie heeft veranderd. Het publiek van vandaag stelt sneller vragen bij de verhalen die ze voorgeschoteld krijgen en sociale media hebben geholpen om het speelveld gelijk te maken.

Lees het volledige artikel hier.

Onderzoeker

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen