Hoe kan het bezoeken van een concert ons hart, ons hoofd en onze relaties beïnvloeden?

ESHCC, EMC & het Rotterdams Philharmonisch Orkest onderzoeken in een unieke samenwerking de invloed van livemuziek op ons welzijn

Op zaterdag 25 mei genoten ongeveer 300 bezoekers van livemuziek in De Doelen. Dit keer niet (alleen) voor hun plezier, maar omdat ze deelnamen aan een uniek grootschalig experiment naar de invloed van livemuziek op ons welzijn.

Het is inmiddels veelal bekend dat muziek ons op allerlei manieren kan raken. Het maakt ons blij of juist verdrietig, rustig of juist energiek. Uit eerder onderzoek is gebleken dat in je eentje naar muziek luisteren ook goed is voor je gezondheid. Muziek kan bijvoorbeeld angst en zelfs pijn verminderen. Maar een live concert is meer dan alleen muziek: het is iets dat je samen met het publiek én de muzikanten ervaart. Maar hoe werkt dat precies?

In een unieke samenwerking tussen onderzoekers Julian Schaap, Koen van Eijck en Michaël Berghman van de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC), Hans Jeekel, Markus Klimek en Antonia Becker van het Erasmus Medisch Centrum (EMC), en hoofdonderzoeker Julia Peters vanuit het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO), wordt er geprobeerd om te achterhalen hoe concerten (pop en klassiek) ons hart, ons hoofd én onze relaties met elkaar beïnvloeden. Het onderzoek is mogelijk gemaakt door een subsidie van Innovatielabs vanuit het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en ondersteuning van de Popunie.

Na een succesvolle pilot met ongeveer 150 International Bachelor Arts and Culture Studies studenten in januari, kwamen op 25 mei kwamen ongeveer 300 Rotterdammers naar De Doelen om een klassiek optreden van het RPhO te zien en een popconcert van Codarts-studenten. Tegelijkertijd werd de hartslag van deze bezoekers in de gaten gehouden en vulden ze vragenlijsten in over hoe ze de muziek en de sfeer ervoeren. Dit experiment wordt nog eens overgedaan op zondag 30 juni, wanneer 300 andere Rotterdammers opnieuw het concert-experiment zullen bezoeken.

Na deze dag gaan de onderzoekers alle data bekijken en is de hoop dat ze tot nieuwe inzichten zullen komen over de rol van livemuziek bij het bevorderen van fysiek, mentaal en sociaal welzijn.

Onderzoeker

Wil je ook meedoen? Er is nog een wachtlijst waarvoor je je kan aanmelden!