Eerder deze maand vulde het Britse popidool Harry Styles de Amsterdam ArenA drie avonden lang. Hordes fans stonden al dagen van tevoren in de rij om de beste plekken te bemachtigen. En ook bij artiesten als Taylor Swift en Bruce Springsteen doen fans er alles aan om een concertticket te kunnen krijgen. Dr. Simone Driessen, mediawetenschapper aan ESHCC, was zaterdag 10 juni te gast bij ‘De Nacht van …’ op NPO Radio 1 om te praten over hoe het is om fan te zijn en hoe de fancultuur is veranderd, zeker in tijden waarin de prijzen van concertkaartjes de pan uit reizen.
Fans doen altijd ietsje meer
Simone vindt het fascinerend dat fans altijd meer doen dan je zou verwachten dan een ‘gewoon’ publiek. Ze laten iets extra van zichzelf zien wat ze terugzien bij de hetgeen waar ze fan van zijn en stellen hun leven in dienst van hun idolen. Zo nemen sommige fans zelfs de politieke overtuiging van hun idool over. In het interview geeft Simone daar een mooi voorbeeld van.
Langer sparen
En als het gaat om de kosten: het is nog betaalbaar om fan te zijn, maar fans moeten er meer voor over hebben. Mensen moeten er wat langer voor sparen. Maar er is binnen de huidige muziekindustrie ook geen hulpmiddel om fan-zijn goedkoper te maken. Ook krijgen kopers die meerdere concertkaartjes kopen voorrang in de digitale wachtrij. Dat is oneerlijk, met name voor jonge fans met minder geld, vindt Simone: “Moeten we dit soort praktijken normaliseren of moeten we jonge fans beschermen? Ik hoop dat er snel iets veranderd en iemand een mooi platform ontwikkelt om dit weer betaalbaar te maken.”
- Onderzoeker