"Het internet is ons venster op de wereld geworden"

Daniel Trottier geïnterviewd door The Independent over trolling en online wangedrag
Person typing on laptop
Portrait picture of Daniel Trottier

Trolling (online pesten) gebeurt steeds vaker en lijkt steeds erger te worden. Dr. Daniel Trottier van de Afdeling Media en Communicatie van ESHCC doet onderzoek naar hoe mensen pesten, publiek bedreigen en zelf ‘detective’ spelen op online media. Hij werd geïnterviewd door de Engelse journalist Helen Coffey van The Independent over trolling en online wangedrag.

Een recent voorbeeld van trolling is de echte ‘Martha’ van Baby Reindeer, die online werd opgespoord, opgejaagd, gepest en bedreigd. Ook de recente verdwijning van de Britse tiener Jay Slater heeft de gruwelijke wreedheid van sociale media blootgelegd. Van het maken van grappen, tot pesterijen en bedreigingen en mensen die vanuit hun bureaustoel voor ‘detective’ spelen en allerlei theorieën de wereld in helpen.

“Mensen die vinden dat het hun recht of zelfs hun plicht is om zich met deze zaken bezig te houden, is de afgelopen jaren veel meer mainstream geworden, wat deels is versneld door het internet,” zegt Dr. Trottier. "Het internet is ons venster op de wereld geworden."

"Deze ontwikkeling heeft te maken met het gevoel dat mensen geen controle meer hebben in een veranderend digitaal landschap. Het gaat hand in hand met een groeiende scepsis ten opzichte van de gevestigde media. “Doe je onderzoek,” is de vaste strijdkreet geworden van samenzweringsforums zoals QAnon en 4Chan; door 'bureaustoel-detective' te worden en vraagtekens te zetten bij de beweegredenen achter bijvoorbeeld de GoFundMe-pagina van een rouwende familie (zoals die van Jay Slater) in plaats van met hen mee te leven, hebben mensen het gevoel dat ze precies dat doen."

Lees het volledige (Engelstalige) artikel van The Independent hier

Onderzoeker

Samen met Dr. Sara Polak van de Universiteit Leiden, schreef Trottier een boek over dit actuele en relevante onderwerp: Violence and Trolling on Social Media: History, Affect, and Effects of Online Vitriol. Hierin leggen zij uit hoe trolling en online wangedrag tot stand komen, hoe we kunnen omgaan met de impact ervan en hoe we deze pesterijen op sociale media kunnen aanpakken en tegengaan in een wereld waarin de waarheid niet meer duidelijk is.

Download het open acces boek