"Het gaat erom het verhaal van je gemeenschap te vertellen en zichtbaar te maken"

Kunst & Cultuur alumna Charlene Austin over de route naar haar eigen bedrijf Okra agency
Profile picture of alumna Charlene Austin during Africa day festival

Charlene studeerde in 2006 af in Algemene Cultuurwetenschappen en volgde daarna een master in Culturele Economie en Ondernemerschap (Cultural Economics and Entrepreneurship). Haar internationale ervaring in Milaan prikkelde de nieuwsgierigheid en het verlangen naar een internationale carrière. Charlene: "Ik ontdekte dat ik niet bang was voor de 'grote enge wereld'."

Een carrière vol ontdekkingen

Haar carrière nam onverwachte wendingen, te beginnen met een baan als PR-assistent bij het Museum of Arts and Design in New York. Toen ze terugkeerde naar Nederland, ging ze de reclamewereld in en werkte ze voor topklanten als Heineken, Albert Heijn en Adidas. Charlene merkte echter al snel dat ze het gelukkigst was bij het Arts & Design Museum. In 2018 werd ze Hoofd Marketing & Communicatie bij Soho House Amsterdam. Hier ontmoette ze haar huidige zakenpartner, Keesje Heldoorn, wat leidde tot de oprichting van Okra Agency.

Ondernemerschap

Een eigen bedrijf starten was niet iets waar ze van kind al van droomde. Charlene: Toen mijn vriendin en collega bij Soho House, Keesje, vroeg of ik haar wilde helpen met een PR-opdracht verbaasde me dat nogal, want ik had er nooit aan gedacht om samen met haar een project te starten. Maar Keesje kende mijn passie voor de Afrikaanse diaspora kunstenaars. Dit gaf me de moed om het ondernemerschap te proberen. Want ik hoefde het niet alleen te doen."

Missie Okra agency

Okra agency is een onafhankelijk communicatiebureau dat actief is op het gebied van kunst, design, architectuur en cultureel ondernemerschap. Charlene en Keesje gebruiken hun kennis en ervaring met gevestigde media om zichtbaarheid te creëren voor creatieven van kleur, die normaal gesproken zelf niet in dat soort exposure zouden investeren. "Keesje en ik zijn allebei POC (person of colour), dus het voelt echt alsof we het verhaal vertellen van onze eigen gemeenschap, onze eigen mensen. Dat maakt de missie van Okra agency belangrijk voor ons", aldus Charlene.