ESHCC alumnus Gijs Hoekstra wint 2024 EAC Master’s Thesis Award

Applied History alumnus Gijs Hoekstra heeft de 2024 Expatriate Archive Centre (EAC) Master's Thesis Award gewonnen, voor zijn uitzonderlijke scriptie "Parallel Lives or Overlapping Worlds? Explaining the development of the social lives and interactions of Mediterranean migrants in the Rotterdam port region, 1960 - 1980" onder supervisie van prof. dr. Hein Klemann. Gijs schreef een deel van zijn scriptie tijdens zijn stage bij het Maritiem Museum in Rotterdam, waar hij belangrijk materiaal uit hun collectie kon halen. De winnende scriptie ontvangt een prijs van €500. Daarnaast wordt de samenvatting online gepubliceerd door het EAC en de partnerorganisaties die betrokken zijn bij dit project.

De EAC Master's Thesis Award werd in het leven geroepen om uitmuntende masterscripties te vieren en te belonen die ons begrip van de impact van expatriatie op het leven van mensen verdiepen. De prijs staat open voor inzendingen via een tweejaarlijkse oproep, waarna de jury de winnende scriptie selecteert. De EAC Scriptieprijs wordt georganiseerd in samenwerking met Families in Global Transition, The International Metropolis Project, het International Centre for Archival Research, TheHagueOnLine, ACCESS Nederland en DutchNews.nl. De EAC Masterscriptieprijs, ingesteld in 2019, houdt zijn volgende ronde in 2026.

Lees meer over de winnende scriptie van Gijs hier.