In het huidige Cultuureducatiebeleid is geen oog voor de specifieke expertise van culturele instellingen. Dat stelt Fianne Konings (ESHCC) in de blog van LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst).
Sinds 1996 worden culturele instellingen gestimuleerd met scholen samen te werken. Culturele instellingen zijn zo via cultuurbeleid (mede) verantwoordelijk gemaakt voor funderend onderwijs. Maar dit beleid lijkt de verschillende expertises van culturele instellingen uit het oog te verliezen.
“Niemand zal mij tegenspreken wanneer ik zeg dat een theater een andere expertise heeft dan een museum. Toch wordt er in musea theater gemaakt om de woordenschat uit te breiden en bedenken theatergezelschappen aardrijkskundelessen.” – Fianne Konings
Lees de gehele blog op de website van LKCA.
Deze blog is geschreven ter gelegenheid van het symposium Landelijk Cultuuronderwijsbeleid op georganiseerd door ESHCC, Boekmanstichting en LKCA. Dit symposium werd georganiseerd naar aanleiding van het proefschrift van Piet Hagenaars ‘Opdracht en Onmacht Cultuuronderwijsbeleid van Den Uyl tot Rutte-III’.