De creatieve kracht van repareren: lessen uit de cultuurwereld

Ellen Loots heeft meegewerkt aan LDE Universities white paper “Reparatie in de circulaire economie: Europese wetgeving, productonderwerp en verdienmodellen”
Man restoring a chair

Met de naderende Black Friday drukte, is het een goed moment om na te denken over de impact van de massa industrie. Vijftig jaar geleden was het gebruikelijk om voorwerpen te repareren. Stofzuigers, telefoons en wasmachines gingen lange mee en vertegenwoordigden een hoge waarde. Tegenwoordig is de gewoonte om te repareren verdwenen, zowel bij consument als producent. Producten gaan minder lang mee en men wordt gestimuleerd om steeds maar meer te kopen. Dit is iets dat moet veranderen, vinden de schrijvers van het white paper (Reparatie in de circulaire economie: Europese wetgeving, productonderwerp en verdienmodellen). De white paper is een gezamenlijke uitgave van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability en de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Één van de schrijvers is dr. Ellen Loots (Arts and Culture).

Ellen Loots is universitair docent Culturele Economie en Ondernemerschap aan de Arts and Culture afdeling. Ze heeft onderzoek gedaan naar waardecreatie in circulaire ontwerpprocessen, het behoud van cultureel erfgoed en de rol van gemeenschapsdeelame bij duurzame organisaties en instellingen. In de context van het white paper is Ellen geïnterviewd om meer inzichten te bieden vanuit haar onderzoek en kennis. Dit interview is in het white paper te vinden.

“In het kader van de circulaire economie zien we een verschuiving van producteigendom naar veel duurzamer productgebruik,” zegt Ellen. Ellen legt uit hoe de jongere generatie dit meer verkent door bijvoorbeeld mode te lenen of te leasen. “Zo leasen ze bijvoorbeeld hun MUD-jeans en lenen ze kleding van de LENA bibliotheek.”

Naast deze verschuiving van producteigendom naar een duurzamer productgebruik, ziet Ellen mooie initiatieven om het repareren te promoten. Zo is de Nederlandse en Belgische Repair Café-beweging een initiatief dat basisreparatievaardigheden op gemeenschapsniveau gewicht toekent. Maar ook in de culturele wereld wordt veel gevraagd naar restauratoren om het cultureel erfgoed in stand te houden. Om dit meer aandacht te geven, stelt Depot Boijmans van Beuningen bezoekers in staat om te restauratoren aan het werk te zien. En het ‘Ambacht in Beeld festival’ promoot en behoudt ons ambachtelijke erfgoed door middel van interactief onderwijs. “Zo moeten we ook de vaardigheden en het vakmanschap van reparateurs binnen de context van de circulaire economie gaan waarderen.”

Ellen hoopt met het white paper consumenten deze mentaliteit te kunnen bijbrengen en zo te weerhouden van het weggooien van (tijdelijk) defecte producten. “Telkens als we iets repareren, vergroten we het potentieel, de geschiedenis, ziel en intrinsieke schoonheid ervan.”