Cultuurdeelname verbetert emotioneel welbevinden

Professor Marc Verboord van de Erasmus School of History, Culture and Communication laat samen met collega’s uit het internationale onderzoeksproject INVENT zien dat er een positief effect uitgaat van deelname aan culturele activiteiten en gesprekken op hoe mensen zich voelen in het dagelijks leven.

Wat voor effect cultuurdeelname heeft op het emotioneel welbevinden van mensen is een vraag die cultuuronderzoekers al heel lang bezighoudt. Het is echter moeilijk om hard bewijs te vinden voor causale effecten. Veel onderzoek werkt met enquêtes, interviews, kleinschalige interventies, of experimenten in een kunstmatige setting. In een vernieuwende onderzoeksopzet, gebruikten Verboord en collega’s experience sampling methodology om causale effecten vast te stellen.

Vragen stellen via de smartphone

Meer dan 270 deelnemers aan de studie vulden gedurende een week tot wel 28 mini-vragenlijsten in, die ze op willekeurige momenten toegestuurd kregen via hun smartphone. Hiermee werd een semi-experimentele opzet gecreëerd waarmee gevoelens vergeleken konden worden tussen momenten dat mensen wel, en momenten dat ze geen cultuurdeelname hadden gedaan. Omdat de vragen gingen over hun gedrag en gevoelens in het dagelijks leven zoals ze dat op dat moment ervoeren, zijn de uitkomsten meer ecologisch valide dan in een laboratoriumexperiment. 

Culture activiteiten en gesprekken stimuleren goed gevoel

De resultaten laten zien dat mensen zich significant beter voelen als ze zojuist iets cultureels hebben gedaan dan wanneer ze dit niet hebben gedaan. Dit geldt zowel voor activiteiten als gesprekken. Bovendien zien we de effecten zowel voor populaire cultuur als traditionele cultuur.

Het onderzoek is gedaan in het Horizon2020 project “European Inventory of Societal Values of Culture as Basis for Inclusive Cultural Policies” (INVENT, http://inventculture.eu), waarin is onderzocht hoe Europese burgers cultuur ervaren en gebruiken, en waarin nieuwe methodes zijn ontwikkeld om de sociale waarde van cultuur te vangen, en uiteindelijk inclusiviteit, tolerantie en welbevinden in de samenleving te stimuleren. 

Professor

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen