Anouk Mols publiceert kort artikel over digitaal ouderlijk toezicht

People clicken on Laptop

In een artikel op Netwerk Mediawijsheid schreef Anouk Mols (afdeling Media & Communicatie bij Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)) over digitaal ouderlijk toezicht.

De ouders van nu zijn opgegroeid in een tijd waarin ze voornamelijk in de gaten werden gehouden via onderlinge afspraken en sociale controle. Dit vormt een schril contrast met het heden, waarin het familieleven doorspekt is met digitale media en ouders op verschillende manieren toezicht kunnen houden op hun kinderen. Digitale mogelijkheden om kinderen te monitoren stellen ouders voor de uitdaging om een balans te vinden tussen beschermen en vrijheid verschaffen.

Anouk Mols onderzocht dit dilemma aan de hand van interviews in negen gezinnen met verschillende culturele achtergronden en gezinssamenstellingen. In een kort artikel op Netwerk Mediawijsheid beschrijft ze de belangrijkste bevindingen over het monitoren van mediagebruik, locaties en sociale media. Zo bespreekt ze onder andere discussies die binnen gezinnen plaatsvinden omtrent mediagebruik, de verdeelde meningen over locatie-tracking en het gebruik van social media.

Onderzoeker

Lees het volledige artikel op Netwerk Mediawijsheid