9 Maart | 4de Nationaal Geschiedenisonderwijscongres: Gevoelige geschiedenis in de klas

Wil je meer te weten komen over hoe je als geschiedenisdocent kan omgaan met gevoelige onderwerpen in de klas? Op 9 maart 2018 organiseert VGN, de Nederlandse vereniging van docenten geschiedenis en staatsinrichting, in samenwerking met de afdeling Geschiedenis van de Erasmus Universiteit Rotterdam (coördinator: dr. Robbert-Jan Adriaansen), het 4de Nationaal Geschiedenisonderwijscongres rond dit onderwerp, in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem.

Verschillende verhalen
Wanneer we leerlingen in de les ontmoeten, hebben ze al een hele geschiedenis achter de rug. Wanneer in de geschiedenisles bepaalde onderwerpen aan de orde komen, blijkt dat leerlingen verschillende ‘verhalen’ kennen. Spanningen bestaan tussen postkoloniale en nationalistische perspectieven op de Nederlandse koloniale geschiedenis en slavernij; onderwerpen als de Holocaust of de Palestijnse kwestie kunnen antisemitische reacties oproepen, terwijl de geschiedenis van de islam of migratiegeschiedenis evengoed op weerzin kan stuiten.

Het is niet eenvoudig om je als docent boven de partijen te plaatsen en iedere stem aan bod te laten komen. Het is bovendien de vraag of dat gewenst is wanneer interpretaties niet op historisch bewijs gebaseerd zijn, maar zijn ingegeven door onwaarheden of complottheorieën. Lastig is verder dat actuele gebeurtenissen vaak met veel emotie worden beleefd.

Gevoelige onderwerpen in de klas uit de weg gaan is geen oplossing, maar hoe ermee om te gaan? Op het 4de Nationaal Geschiedenisonderwijscongres buigen we ons samen over de vraag op welke manier gevoelige geschiedenis een zinvolle en werkbare plek kan krijgen binnen ons geschiedenisonderwijs.

Programma

Tijdens deze nascholingsconferentie reflecteren o.a. Gijs van Gaans (Fontys), Joke van der Leeuw (Euroclio) en Hester Radstake (onderwijskundige en pedagoog) op het thema Gevoelige geschiedenis in de klas. Nadien volgen er tal van nascholingsworkshops, waarin o.a. prof. Maria Grever dieper ingaat op het gebruik van tastbaar erfgoed in de klas, en de mogelijkheden en beperkingen daarbij om multiperspectiviteit te bevorderen.

Een volledig overzicht van het programma vindt u terug in de bijgevoegde flyer of op de website van VGN: http://www.vgnkleio.nl/congres-2018/.

Aanmelden?

Je kunt je aanmelden voor het VGN-congres via het registratieformulier op www.vgnkleio.nl/congres-2018. Op het formulier kun je aangeven welke workshops je wilt volgen. Deelname aan het congres kost 195 euro voor VGN-leden en 225 euro voor niet-leden. Dit betaal je bij registratie. Wie zich voor 1 maart 2017 aanmeldt als VGN-lid, betaalt ook 195 euro. Aanmelden als nieuw lid kan op www.vgnkleio.nl/aanmelden-vgn-lid.

Tip: maak gebruik van het nascholingsbudget van je school!

Alle deelnemers ontvangen een nascholingscertificaat t.b.v. het Lerarenregister.

Vragen of opmerkingen?

Over de inhoud en de organisatie: Ton van der Schans, voorzitter VGN: A.A.vanderSchans@driestar-educatief.nl

Over aanmelding en betalingen: Administratiekantoor Henk Adema: henk_adema@hotmail.com

Actie voor studenten

Ben je student? Wil je naar het congres en wil je eigenlijk ook lid worden van onze mooie vereniging? Grijp dan nu je kans. Geef je nu op als nieuw (student)lid, dan mag je gratis naar het 4e VGN Congres in het Openluchtmuseum in Arnhem op 9 maart. Als je mee wil doen aan deze actie geef je dan eerst op als nieuw (studenten)lid. Vervolgens stuur je een mailtje naar Ton van der Schans (A.A.vanderSchans@driestar-educatief.nl) zodat je op de deelnemerslijst voor het congres wordt gezet.