80-plus vrouwen op TikTok steeds populairder: Simone Driessen geeft uitleg in RTL Nieuws

Older woman on smartphone

TikTok is er niet alleen maar voor jongeren. De Rotterdamse Ria (TikTok-naam Oma Rietepetiet) heeft inmiddels meer dan 12.000 volgers en haar meest bekeken video heeft meer dan 500.000 views. In Nederland, maar ook internationaal, veroveren vrouwen van 80-plus het platform. Waarom zijn deze dames ineens zo populair op TikTok? Dr. Simone Driesen, expert populaire cultuur en universitair docent aan Erasmus School of History, Culture and Communication, geeft uitleg in RTL Nieuws.

Simone verklaart de populariteit van de dames door de herkenbaarheid van hun karakter. "De meesten van ons hebben wel een lieve, gekke, of hippe oma- of opafiguur in ons leven." Ze ziet dat de dagelijkse activiteiten in de video’s, zoals koken, naar de winkel gaan of het bed opmaken op een verrassende en grappige manier overkomen. “Het spreekt het beeld tegen wat we traditioneel - misschien wel als vooroordeel of stereotype - hebben van senioren." Daarnaast krijgen de ouderen vaak hulp van hun kleinkinderen, die heel goed hun weg weten te vinden op het platform.

Lees het volledige artikel van RTL Nieuws

Onderzoeker