Studiedag voor docenten: Using Football To Teach Modern History

zaterdag 26 okt 2024, 10:00 - 17:00
Gesproken taal

Erasmus Universiteit Rotterdam

Meld je hier aan Voeg toe aan agenda

Op zaterdag 26 oktober host de Erasmus Universiteit Rotterdam “Using Football to Teach Modern History”. Deze studiedag voor docenten, vakdidactici en docenten in opleiding wordt georganiseerd door het Football Makes History netwerk en ICLON en Onderwijsnetwerk Zuid-Holland.

Geschiedenis concreet maken en dicht bij de eigen belevingswereld halen: dat is niet altijd de sterkste kwaliteit van onze schoolboeken. Op deze bijzondere dag delen we ervaringen van het Football Makes History programma over hoe docenten via sport en sportverhalen iets kunnen zeggen over de geschiedenis van de 19e en 20e eeuw en deze tastbaar en relevant te maken voor middelbare scholieren van zowel onder- als bovenbouw. Zo blijft het vak ‘dicht bij de leerling’ en geeft het ruimte voor complexiteit en multi-perspectiviteit.

Programmahoogtepunten

De rol van sport in de samenleving
Sport is geen eiland, maar een onderdeel van de samenleving. Ontwikkelingen in de samenleving hebben grote invloed op de wijze waarop mensen sport kunnen of willen bedrijven. Is sport een onderdeel van een probleem of is sport de oplossing?

Voetbal en collectief geheugen
Vanaf het begin heeft voetbal een rol gespeeld in de vorming van een collectief geheugen, gevoed door persoonlijke herinneringen aan en verhalen over iconische wedstrijden, toernooien, incidenten en helden. Ontroerende en prikkelende verhalen die in een breder perspectief gezet, de geschiedenis van Europa kunnen illustreren op een andere manier dan de traditionele ‘canon’.

Iconische voetbalmomenten als lesmateriaal
Wedstrijden zoals die tijdens het ‘kerstbestand’ in de loopgraven van 1914, de mythe van de dodenwedstrijd in 1942, het WK van 1974 met de ‘broederstrijd’ tussen de BDR en de DDR tijdens de Koude Oorlog, kunnen het uitgangspunt vormen voor lessen die leerlingen op een originele manier aan het denken zetten en bijdragen aan hun inlevingsvermogen en historisch besef.

Doel & resultaat

• Onder leiding van vakdidactici en vakexperts werk je aan het ontwerpen van concrete lessen over voetbal als startpunt voor lessen over de geschiedenis.
  • Je leert meer over iconische voetbalmomenten en hun bredere 20e-eeuwse historische contexten.
  • Je ontwerpt op basis van die nieuwverworven kennis losse lessen en lessenseries over de 20ste eeuw en over historisch denken en redeneren; je gebruikt daarbij concrete en verrassend aansprekende voorbeelden.