Studiedag voor docenten: Using Football To Teach Modern History

Op zaterdag 26 oktober host de Erasmus Universiteit Rotterdam “Using Football to Teach Modern History”. Deze studiedag voor docenten, vakdidactici en docenten in opleiding wordt georganiseerd door het Football Makes History netwerk en ICLON en Onderwijsnetwerk Zuid-Holland. 

Datum
zaterdag 26 okt 2024, 10:00 - 17:00
Type
Algemeen
Gesproken taal
Engels
Locatie

Erasmus Universiteit Rotterdam

Meld je hier aan Voeg toe aan agenda

Het tot leven brengen van geschiedenis en het verbinden met persoonlijke ervaringen: dat is niet altijd de sterkste kwaliteit van onze schoolboeken. Op deze bijzondere dag delen we ervaringen van het "Football Makes History" programma over hoe docenten via sport en krachtige sportverhalen iets kunnen zeggen over de geschiedenis van de 19e en 20e eeuw en deze tastbaar en relevant te maken voor middelbare scholieren van zowel onder- als bovenbouw. Op deze manier blijft geschiedenis relevant en herkenbaar voor leerlingen, terwijl we tegelijkertijd de complexiteit en meerdere perspectieven omarmen. Doe mee met ons en journalisten, academici, museumprofessionals en andere experts om het geschiedenisonderwijs te verrijken.

Belangrijk!

Door een technische fout zijn sommige aanmeldingen niet opgeslagen. We verzoeken je daarom je nogmaals aan te melden via dit formulier (of via de aanmeldlink bovenaan deze pagina).

Doelen

  • De uitdagingen en kansen voor docenten, opleiders, journalisten en nieuwsgierigen, met name in verband met formele geschiedenis-onderwijs- en burgerschapseducatie onder de loep nemen.
  • Laten zien en ervaren hoe lessen over sport (voetbal) kunnen helpen om leerlingen, jongeren en anderen te motiveren na te denken over geschiedenis, grenzen en migratie, gender, ras, oorlog en vrede en andere grote maatschappelijke thema’s.
  • Betrokkenheid creëren bij voetbal- en onderwijsinstellingen en deelname bevorderen aan het Football Makes History Platform.
  • Het leveren (dat doen wij) en beoordelen (dat doen de deelnemers) van concreet lesmateriaal en lesplannen voor middelbaar onderwijs.

Resultaten

  • Nieuwe inzichten in hoe onze gesprekken soms gaan over ‘voetbal en onderwijs’ en andere keren over ‘onderwijs en voetbal’.
  • Nieuwe contacten en verbindingen tussen alle deelnemers.
  • Nieuw inspiratie om op ‘een voetbal manier’ naar de wereld te kijken.

Programma


09:30 - 10:00 | Binnenkomst en koffie

10:00 - 11:00 | Panel Sport en Maatschappij

  • Thomas Rijsman (journalist (Studio Sport) en schrijver over Marokkaanse spelers in Nederland) 
  • Ellen Mannens (journalist, podcastmaker en Feyenoord-fan) 
  • Palesa Mashigo (mediadeskundige en sociaal wetenschapper met focus op racisme en voetbal) 
  • Kyra Fastenau (Publieke Zaken & Onderwijsteam bij Kazerne Dossin, een museum, herdenkingscentrum en onderzoekscentrum over de Holocaust en mensenrechten in Mechelen, België)

11:00 - 11:30 | Koffie

11:30 - 13:00 | Workshopronde 1

  • Keuze uit 6 workshops – zie hieronder in Nederlands en Engels

13:00 - 14:00 | Lunch

14:30 - 15:30 | Workshopronde 2

  • Keuze uit 6 workshops – zie hieronder in Nederlands en Engels

15:30 - 16:30 | Afsluitend panel met speciale gasten

Workshops: Geschiedenis, Maatschappij en Voetbal (Engels en Nederlands)

Natasja Smet (ICLON, Universiteit Leiden)

Hoe kom je voorbij kantinepraat en gebruik je sportgeschiedenis om betekenisvolle gesprekken in de geschiedenisles te voeren? Concreet: sportgebeurtenissen bieden een ingang tot vragen die verleden, heden en toekomst verbinden. We werken met het perspectievenweb en behandelen niet-voor de hand liggende voorbeelden om alle leerlingen te betrekken. Na deze workshop heb je nieuwe ideeën voor je lessen.

Gijsbert Oonk (Erasmus Universiteit Rotterdam)

In deze workshop leer je hoe je koloniale migratie en internationale arbeidsmigratie kunt onderwijzen door middel van WK-voetbal. Aan de hand van voorbeelden uit Frankrijk en Duitsland verkennen we hoe Europees voetbal verweven is met koloniale geschiedenis en arbeidsmigratie. We openen het debat over de betekenis van nationale teams en identiteit.

Jonathan Even-Zohar (Reinwardt Academie)
Igor Jovanovic (Kroatische Vereniging van Geschiedenisleraren)

Oorlogen zoals in Oekraïne en Gaza domineren het nieuws. Hoe kunnen wij als leraren studenten perspectieven bieden op hoe mensen conflicten hebben overwonnen? Voetbal is vaak een arena waar conflicten worden uitgevochten, maar het kan ook deel van de oplossing zijn. In deze workshop bespreken we historische levensverhalen van voetballers en gewone mensen om studenten te helpen de mechanismen van conflict en verzoening te begrijpen.

Andreas Holtberget (EuroClio) 

Nationalistische bewegingen, oorlogen en de opkomst van natiestaten hebben geleid tot veranderende grenzen in Europa. Kan voetbal helpen om deze complexe thema’s aantrekkelijk te maken voor studenten? Deze workshop biedt een lesplan om nationaliteit en grenswijzigingen te onderzoeken.

Emiel van der Hart (EuroClio)
Anne Bothmer (Beeld en Geluid) 

Deze workshop test een toolkit om geschiedenis te onderwijzen met audiovisuele voetbalinhoud, inclusief video's en bronnen van fmh.eu.

Maria Vlachaki (Griekse geschiedenisleraar)

Het onderzoeken van de geschiedenis van een lokale voetbalclub kan bijdragen aan het begrip van historische gebeurtenissen zoals oorlogen en migratie. Maria Vlachaki presenteert hoe zij dit toepast met haar studenten.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen