Promotie C. (Claire) Stasiewicz

De waarde van het creëren van ambacht: nadenken over het waarom van handwerk
Promotor
Prof.dr. A. Klamer
Co-promotor
Dr. M.J.R. Montoya
donderdag 16 mei 2024, 10:30 - 12:00
Senaatszaal
Gebouw
Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo Erasmus School of History, Culture and Communication.

Op donderdag 16 mei 2024 verdedigt C. Stasiewicz het proefschrift met de titel: ‘De waarde van het creëren van ambacht: nadenken over het waarom van handwerk‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Wetenschappelijke en maatschappelijke discussies over kunst en ambacht marginaliseren vaak het werk van ambachtslieden, waarbij ambachtelijk werk in een hokje wordt geplaatst als ‘vrouwenwerk’ of het wordt gedefinieerd met termen als ‘vreemd’ of ‘kitsch’. Definitiediscussies over ambacht vergelijken het vaak met kunst, waardoor ambacht en de waarde ervan worden vereenvoudigd. Wat de discussie over ambacht ontbeert is de stem van ambachtslieden en inzicht in de motieven voor het beoefenen van ambacht.

Door te kijken naar de waarden die ambachtslieden door hun praktijk realiseren, veranderen we de manier waarop we de waarde van ambacht bespreken. Dit werk beoordeelt instellingen die ambachtelijke praktijken ondersteunen, waaronder overheidsinstellingen en onderwijssystemen. Deze instellingen en systemen gebruiken voornamelijk de taal van de financiële wereld of traditionele economische maatstaven om waarde te begrijpen, waarbij ambachtelijke praktijken worden genegeerd. In plaats daarvan beweer ik dat onze sociale, culturele, persoonlijke en familiale waarden allemaal onze beslissingen bepalen en moeten worden opgenomen in onze evaluatie van vakmanschap.

Via kwalitatieve interviews wordt in dit onderzoek gekeken naar de motivatie voor ambachtsbeoefening. In een periode waarin velen zich overweldigd, ontevreden en gefrustreerd voelen in hun werkende leven (Gallup, 2021 | Parker, et al., 2022), kan de persoonlijke voldoening die wordt gevonden in ambachtelijk werk een antithese zijn van carrières die uitsluitend financieel gewin bevorderen.

Het enige doel van ambachtelijk werk is niet om veel producten te produceren die je voor de hoogste prijs kunt verkopen (zoals blijkt uit de interviews). In plaats daarvan is het doel van de ambachtelijke praktijk complex verpakt in sociale verbindingen, culturele verbindingen en persoonlijke passies, die in dit werk uitvoerig worden onderzocht.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.