Promotie B. (Britt) Swartjes

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Logo Erasmus School of History, Culture and Communication.

Op vrijdag 31 mei 2024 verdedigt B. Swartjes het proefschrift met de titel: ‘(Het) verschil maken: een sociologische blik op muziekfestivalwerk- en productie‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Er lijkt iets uitzonderlijks te zijn aan de  collectieve sociale ervaringen die muziekfestivals kunnen bieden. En hoewel festivals inderdaad diverse groepen mensen samen kunnen brengen, kunnen ze verschillende sociale groepen óók uit elkaar houden. Denk bijvoorbeeld aan recente discussies over de stijgende ticketprijzen van grote festivals, de vele meldingen van grensoverschrijdend gedrag in het festivalpubliek en backstage, en zorgen rondom de toegankelijkheid van festivals voor velen. Binnen deze context wordt er vaak van organisatoren verwacht dat ze diversiteit en inclusie meenemen in hun dagelijkse praktijk, waarbij zij een soort voorbeeldfunctie zouden moeten vervullen. In dit proefschrift onderzoek ik de rol van muziekfestivalmedewerkers- en producenten met betrekking tot diversiteit en inclusie. Door de context, structuur, actoren en praktijken van medewerkers en producenten binnen de populaire muziekfestivalindustrie in Rotterdam, Nederland, te verkennen, biedt dit proefschrift een sociologische blik op muziekfestivalwerk- en productie. Over het algemeen concludeer ik dat – hoewel de sector duidelijk bestaat uit veel actoren die ‘het goed bedoelen’ – sociale ongelijkheden worden gereproduceerd op muziekfestivals op veel (vaak impliciete) manieren. De onzekerheid die kenmerkend is voor werk in deze industrie, de hiërarchische structuur van festivalteams en de informele werkculturen beïnvloeden hoe werk wordt gedaan en door wie. Bovendien zijn scheidslijnen die waargenomen kunnen worden in het dagelijks leven óók zichtbaar op festivals door de manier waarop festivals worden vormgegeven. Desalniettemin werken veel organisatoren actief aan het veranderen van deze dynamieken, bijvoorbeeld door het verminderen van barrières en het vormgeven van ruimtes waarin mensen worden aangemoedigd anderen te ontmoeten.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.