De vakgroep Geschiedenis, het onderzoeksforum TAPAS/Thinking About the PASt, het Instituut voor Publieksgeschiedenis en de Vakdidactiek Geschiedenis en Cultuurwetenschappen nodigen jullie van harte uit voor de inaugurele lezing van de leerstoel Historische Cultuur in Transitie, een gastprofessoraat gevestigd door EuroClio, de Europese vereniging van geschiedenisonderwijzers. In de openingslezing zal leerstoelhouder prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen ingaan op de impact van digitalisering op onze omgang met het verleden. Centraal staat de vraag hoe digitale communicatievormen de manier waarop we geschiedenis representeren en begrijpen beïnvloeden.
- Professor
- Datum
- woensdag 11 dec 2024, 19:30 - 21:00
- Type
- Inaugurele rede
- Gesproken taal
- Nederlands
- Locatie
Paviljoen Vandenhove, Rozier 1, Gent
Programma
- Welkom door professoren Gita Deneckere (decaan Faculteit Letteren en Wijsbegeerte), Jeroen Deploige, (Vakgroepvoorzitter Geschiedenis), Berber Bevernage en Koen Aerts (trekkers van de leerstoel)
- Lezing prof. Adriaansen, ‘Digitalisering en historische cultuur: Internet Memes als nieuwe vorm van historische representatie’
- Commentaar prof. Christophe Verbruggen + Discussie
- Receptie (Atrium faculteitsbibliotheek, Rozier 44)
Gelieve voor 3 december te registeren als u erbij wilt zijn.
Over de lezing
De digitalisering van onze communicatie heeft een grote invloed op de hedendaagse historische cultuur, de maatschappelijke omgang met het verleden. Nieuwe media en communicatieplatformen veranderen niet alleen hoe we informatie over het verleden delen en consumeren, maar ook hoe we het verleden interpreteren en er betekenis aan geven. Sociale media maken nieuwe vormen van historische representatie mogelijk, bijvoorbeeld door het gecombineerd gebruik van beeld, tekst en audio, maar leggen ook beperkingen op en sturen daarmee vormen van historisch denken.
In deze openingslezing van de EuroClio Leerstoel Historische Cultuur in Transitie gaat prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen specifiek in op de rol van internet memes als nieuwe vorm van historische representatie. Gebruikmakend van innovatieve digitale methoden voor beeld-tekstanalyse laat hij zien hoe memes op het populaire platform Reddit, analogisch redeneren faciliteren en wat de rol van meme-sjablonen hierin is. Daarnaast gaat hij in op de educatieve mogelijkheden en beperkingen van het gebruik van ‘multimodale historische analogieën’ die tekst en beeld combineren.
Over de leerstoel
De leerstoel Historische Cultuur in Transitie aan de Universiteit Gent is een gastprofessoraat ingesteld door EuroClio, de Europese vereniging voor geschiedenisonderwijzers. De leerstoel richt zich op het bestuderen van de veranderende omgang met het verleden in de hedendaagse samenleving en onderzoekt hoe globalisering, politisering en digitalisering invloed hebben op historische interpretatiekaders, identiteiten en geschiedopvattingen. Het doel is om inzicht te krijgen in de complexiteit van de moderne historische cultuur en de rol van geschiedenis in onderwijs en samenleving.
De leerstoel zal voor een dag per week ingevuld worden door prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen. Adriaansen is tevens verbonden aan de afdeling Geschiedenis van de Erasmus Universiteit Rotterdam waar hij uitvoerend directeur is van het Center for Historical Culture en mede het Heritage & Identity onderzoekscluster leidt binnen het Erasmus Research Institute for Media, Culture, History & Society.