Inhoud
Bestuurders en directieleden van maatschappelijke organisaties (not-for-profitsector) worden steeds meer geconfronteerd met een eigen fiscale problematiek in hun bedrijfsvoering. In alle sectoren, van zorg- en welzijnssector, onderwijs, woningbouwcorporaties, centrale uitvoeringsorganisaties, culturele organisaties, als ook gemeenten. Zo bestaat voor non-profit instellingen, gemeenten en provincies de nodige bijzondere regelgeving met betrekking tot de btw. Toepassing van bijzondere tarieven, vrijstellingen, compensatiefondsen maken de btw-positie steeds ingewikkelder. Het gebruik van onroerend goed in onderwijs en zorg heeft bij verhuur specifieke consequenties. Ook de overdrachtsbelastingen bij transacties vragen om specifieke aandacht. Het boekenonderzoek door de Belastingdienst is voor menig organisatie een nieuw fenomeen. De regels zullen correct moeten zijn toegepast en de administratie zal op orde moeten zijn. Zo niet dan kan een naheffingsaanslag (en een boete!) worden opgelegd; gelden die, binnen de soms smalle marges of budgetten, niet gebruikt kunnen worden voor het eigenlijke doel van de organisatie.
Dit leidt ook tot governance discussies in de raden van toezicht (of commissarissen). De ontwikkelende publieke opinies maken dat het fiscale beleid van de organisatie een vast agendapunt wordt voor de leden van het toezicht. Moderne commissarissen en toezichthouders, ook zonder financiële achtergrond, horen, volgens diverse governance codes, zich zelfstandig een oordeel te kunnen vormen over velerlei onderwerpen. De fiscale aspecten van de bedrijfsvoering en strategie zijn hier een bijzonder onderdeel van.
Alle aanleiding voor een update.
Het programma bestaat uit een unieke combinatie van wetenschappelijke kennis en praktijkervaringen, die u in staat stelt om een volwaardige gesprekspartner te worden voor de (externe) fiscale adviseurs, uw fiscale / financiële afdeling.
Lees hier uitgebreide opleidingsinformatie
Doelgroep
- Leden raad van toezicht/commissarissen
- Bestuurders en directieleden
- Senior-management
- Senior-controllers/beleidsmedewerkers
- Senior fiscalisten
- Adviseurs
- Interne auditors
Waarom dit Executive Program?
- U krijgt een praktische update van verschillende belastingen.
- U wordt een betere fiscale gesprekspartner met adviseurs en managers.
- U weet bedrijfsvoering en belastingen beter te combineren en de controlaspecten te onderkennen.
- U verkrijgt, als bestuurder/toezichthouder, onmisbare kennis, inzichten en ervaringen voor de uitvoering van uw functie.
- Deze inzichten zijn een combinatie van wetenschappelijke kennis en praktijkervaringen.
- Er wordt geen specifieke voorkennis van inzake belastingen vereist.
- U verkrijgt 42 PE-uren voor het gehele programma (excl. Internal audit).
- Het vraagt geen extra studiebelasting.
Over de opleiding
In het kort biedt het programma u het volgende:
- De colleges worden verzorgd door academisch gekwalificeerde docenten en door experts uit de fiscale praktijk
- Er is ruim aandacht voor de toepassing van de aangeboden kennis in uw dagelijkse praktijk
- De ‘waarom’-vragen staan centraal
Data najaar 2019
In het najaar start een nieuwe editie van het programma. De data van deze editie zijn:
- Woensdag 11 september
- Woensdag 18 september
- Woensdag 2 oktober
- Woensdag 6 november
- Woensdag 20 november
- Woensdag 4 december
- Woensdag 11 december
Docenten
Het docentencorps bestaat grotendeels uit hoogleraren en docenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en andere universiteiten afgewisseld door fiscale experts uit de praktijk van grotere organisaties. Hierdoor bent u verzekerd van de nieuwste inzichten. Daarnaast zullen sprekers uit de praktijk hun kennis en praktijkervaringen met u delen. De mix van wetenschap en praktijk staat borg voor state-of-the-art inbreng van kennis.
Thema’s
Tijdens het programma komen onder andere de volgende onderwerpen aan de orde:
- Loonbelasting inclusief gevolgen inhuur, werkkostenregeling
- BTW en overdrachtsbelasting waaronder BTW-heffingen (wel/niet), tarieven, vrijstellingen, werking van het BTW-compenstatiefonds en waarderingsvraagstukken
- Raad van toezicht/commissarissen: welke rol hebben zij ten aanzien van de fiscaliteit?
- Tax control framework / Tax in control/ Horizontaal toezicht
- Verslaggeving
- Subsidies
- Ethiek
- Tax Audit
Contact
U kunt het inschrijfformulier hier downloaden. Voor alle andere praktische zaken en informatie kunt u contact opnemen met Program Coordinator:
Kirsten Stuij-Dingemanse
- E-mailadres
- esaa-tax@ese.eur.nl
- Telefoon
- 010 - 408 14 97
- Kamer
- M5-34
- Ruimte
- Van der Goot Building
- Adres
- Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA
Rotterdam
Postadres | ESAA Erasmus Universiteit Rotterdam |