MOOC Planning for Climate Change in African Cities

Inleiding

Klimaatverandering vormt op de lange termijn een bedreiging voor de economische groei en de welvaart in veel landen over de hele wereld. Afrika is hierin geen…

Belangrijkste Feiten & Cijfers

Cursus
Tijdsduur
5 weken
Voertaal
Instructievorm

Startdatums

De MOOC Planning for Climate Change in African Cities is altijd online beschikbaar. Na het aanmelden kan je direct aan de slag met de video's, toetsen en opdrachten (indien van toepassing). Peer review opdrachten kunnen pas ingeleverd en nagekeken worden wanneer de MOOC begint. De MOOC begint elke 2-4 weken.

Cursusinformatie

Klimaatverandering vormt op de lange termijn een bedreiging voor de economische groei en de welvaart in veel landen over de hele wereld. Afrika is hierin geen uitzondering. De feitelijke en potentiële effecten van klimaatverandering en klimaatvariabiliteit bedreigen de Afrikaanse bevolking en de kwetsbare sectoren op het continent. De Afrikaanse landen zullen naar verwachting te maken krijgen met veranderende patronen van neerslag, stijgende zeespiegels en hogere temperaturen die van invloed zijn op onder meer voedselvoorziening, landbouwproductie, waterbeschikbaarheid en volksgezondheid. Deze effecten van klimaatverandering en klimaatvariabiliteit kunnen sociale en politieke problemen veroorzaken, zoals migratie van het platteland naar de stad en geschillen over waterbronnen.

In deze cursus "Planning for Climate Change in African Cities" bestudeer je de blootstelling en gevoeligheid van steden voor klimaatverandering, en hoe steden deze effecten kunnen beheersen in het licht van groeiende onzekerheid.

Learning objectives

Aan het einde van deze cursus:
• Herken je de effecten, gevolgen en drijfveren van klimaatverandering in steden
• Begrijp je de aanjagers van stedelijk risico en kwetsbaarheid in de context van klimaatverandering
• Onderscheid je de typologieën, benaderingen en spanningen omtrent de aanpassingen aan klimaatverandering
• Verklaar je de verschillende benaderingen en stappenvan het plannen met het oog op klimaatverandering
• Onderzoek je de beslissingsondersteuning en beoordelingsinstrumenten voor klimaatverandering
• Ontwikkel je een klimaatplan op basis van de stedelijke contexten van de deelnemers.

Course Inquiries

Docenten

Veronica Olivotto

Dr. Shuaib Lwasa

Prof. Andy Gouldson

Marcus Mayr

Dr. Stelios Grafakos

Dr. David Dodman

Dr. Diana Reckien

Dr. Nathalie Jean Baptis

Feiten & Cijfers

Tarief

Het volgen van de MOOC is gratis. Een certificaat is optioneel en kost ongeveer 50 euro.

BTW
Niet van toepassing
Tijdsduur
5 weken
Aangeboden door
Erasmus Universiteit Rotterdam
Discipline
Natuur
Cursus
Voertaal
Instructievorm
Bekostiging

private

ALGA: The African Local Government Academy

Inschrijving

Voor meer informatie en aanmelden: Bezoek de Coursera website.