MOOC Mind of the Universe: Science in Progress

Engels
Instructievorm

Startdatums

De MOOC Innovation Management is altijd online beschikbaar. Na het aanmelden kan je direct aan de slag met de video's, toetsen en opdrachten (indien van toepassing).

Cursusinformatie

Van William Harvey die de bloedcirculatie ontdekt tot aan Albert Einstein die de relativiteitstheorie ontwikkelt: bijna al het wetenschappelijk onderzoek ontstaat vanuit iets onverwachts dat nog onverklaard is, zodat de wetenschapper zich creatieve mogelijke verklaringen voorstelt, dus hypothesen formuleert.

Het probleem met het formuleren van hypotheses is echter de "theory-ladenness of observation": de verwachtingen van de persoon bepalen wat men waarneemt. De beste manier om de negatieve gevolgen van "theory-ladenness of observation" te verminderen, is door constant "out-of-the-box" te blijven denken tijdens het probleemoplossingsproces door alternatieve verklaringen en hypothesen te formuleren.

In deze leerervaring wordt je op zijn kop gezet door filosoof Tim de Mey, die je uitdaagt om buiten je comfortzone te denken. Ga deze uitdaging aan en je bouwt de perfecte "out-of-the-box" onderzoeksvraag die de Mind of the Universe-wetenschappers zal inspireren om nog betere verklaringen te zoeken in hun eigen onderzoek.

Deze online leerervaring is een spin-off van de documentaire serie The Mind of the Universe, ontwikkelt door de Nederlandse omroep VPRO en professor Robbert Dijkgraaf, Princeton University. Een aantal universiteiten in Nederland hebben het open source-materiaal van de documentaire serie als uitgangspunt gebruikt om vergelijkbare ervaringen te creëren. "

T.K. de Mey

E-mailadres
demey@esphil.eur.nl

Instructors

• dr. (Tim) TKAM de Mey

Tim de Mey is assistant professor in theoretical philosophy at Erasmus School of Philosophy. More information can be found on: http://www.timdemey.nl/
    dr. (Tim) TKAM de Mey

Feiten & Cijfers

Tarief

Het volgen van de MOOC is gratis. Een certificaat is optioneel en kost ongeveer 50 euro.

BTW
Niet van toepassing
Tijdsduur
5 weken