Inleiding
Wil je meer weten over het samenstellen van (groeps)opdrachten en het beoordelen ervan? Of ben je geïnteresseerd in het verkennen van de kansen en uitdagingen van alternatieve manieren van assessment, zoals process assessment, portfolio assessment of competency-based assessment? Dan is dit het MicroLab voor jou!
In dit MicroLab leer je hoe je opdrachten en alternatieve manieren van beoordelen kunt samenstellen voor optimale utiliteit (betrouwbaarheid, validiteit, onderwijseffect, acceptatie & kostenefficiëntie). We zullen speciale aandacht besteden aan de uitdagingen van groepsopdrachten. Voor beoordelingsmethoden zoals mondelinge examens, presentaties en essays kan het ook een uitdaging zijn om een betrouwbare en transparante beoordelingsrubric te maken. Daarom zullen we ons ook richten op de mogelijkheden van rubrics om de kwaliteit van de beoordeling te verbeteren. We zullen kijken naar de constructie van een rubric, maar ook hoe het beoordelings- en feedbackproces van verschillende soorten beoordelingen kan worden georganiseerd voor optimale betrouwbaarheid en onderwijseffect. Dit MicroLab heeft een blended format en bestaat uit online voorbereiding en een workshop.
Belangrijkste Feiten & Cijfers
- Type
- Training
- Startdatum
- dinsdag 4 mrt 2025
- Tijdsduur
- 3 uren
- Voertaal
- Engels
- Instructievorm
- Offline
- Tarief
- -
Wat ga je bereiken?
- (Groeps)opdrachten samen te stellen voor optimale utiliteit
- Een beoordelingsmodel of rubric samen te stellen voor optimale utiliteit
- Het proces van beoordeling en feedback in te richten voor optimale utiliteit
- Te reflecteren op de kwaliteit van je eigen toetsinstrumenten en processen aan de hand van criteria en de utiliteitsformule.
Startdatums
Doelgroep en vereiste voorkennis
Dit MicroLab is bedoeld voor docenten die voor hun vak gebruik maken van (groeps)opdrachten of alternatieve beoordelingsmethoden, of deze aan het voorbereiden zijn. We vragen je om je eigen (concept)beoordelingsproducten mee te nemen naar de workshop. Mocht dit niet mogelijk zijn, neem dan contact met ons op over de mogelijkheden. Er is geen specifieke voorkennis vereist om deel te nemen aan dit MicroLab.
Houd er rekening mee dat een deel van de inhoud van dit MicroLab vanaf juni 2018 is opgenomen in de BKO. Dit MicroLab kan nog steeds van toegevoegde waarde zijn als we dieper ingaan op de bijzonderheden van (groeps)opdrachten, rubrics en alternatieve manieren van beoordelen. Dit Microlab kan ook gevolgd worden als onderdeel van een BKE.
Inhoud, vorm en tijdsinvestering
Voordat je de workshop bijwoont, vragen we je om je voor te bereiden met de online materialen in de Canvas module (2-3 uur). In de workshop (3 uur) bespreken we je voorbereidingsopdrachten en evalueer je je eigen beoordelingsproducten. Daarnaast waarderen we het belang van peer learning en daarom geef en ontvang je feedback op je assessmentproducten.
Verdien een Edubadge
Als je de voorbereiding hebt gemaakt en hebt deelgenomen aan de sessie, kun je een Edubadge verdienen. Dit is een digitaal, visueel certificaat die je kunt delen op bijvoorbeeld LinkedIn en waar een geïnteresseerde direct op kan klikken om te zien wat je hebt gedaan om de Edubadge te verdienen.
Aanmelden
Meld je aan voor dit MicroLab via het registratiesysteem. Werk je als docent bij Erasmus MC? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar training@risbo.eur.nl.
Contact
Voor vragen over het MicroLab en registratie, neem alsjeblieft contact op met Risbo.
- E-mailadres
- training@risbo.eur.nl
Feiten & Cijfers
- Tarief
- -
- BTW
- Niet van toepassing
- Startdatum
- dinsdag 4 mrt 2025
- Inschrijfdeadline
De inschrijfdeadline is twee weken voor het MicroLab plaastvindt. Wanneer registratie niet meer mogelijk is, neem alsjeblieft contact op met training@risbo.eur.nl om te kijken of er nog een plek beschikbaar is.
- Tijdsduur
- 3 uren
- Aangeboden door
- Community for Learning & Innovation
- Type
- Training
- Voertaal
- Engels
- Instructievorm
- Offline
- Locatie
Education Lab
- Partner
Risbo