Kritisch Wereldburgerschap

in samenwerking met Ward Vloeberghs

Simpel gezegd is kritische wereldburgerschap een houding. Kritische wereldburgers combineren wetenschappelijke kennis en persoonlijke ontwikkeling om de samenleving actief te verbeteren. Het beoefenen van kritische wereldburgerschap vereist een reeks vaardigheden die gematigdheid met vastberadenheid combineren. Deze competenties worden hier gepresenteerd met concrete hulpmiddelen en tips voor docenten en studenten.

Vaardigheden

Wil jij weten welke vaardigheden bijdragen aan het zijn van een kritische wereldburger of ben je op zoek naar inspiratie? Kijk op onderstaande pagina's voor meer informatie, praktische tips, werkvormen en leermaterialen per vaardigheid. 

  • Listening

    Listening with intention of learning, reflecting, and developing
  • Self-reflection

    Critical assessment of one's own performance and actions
  • Open mindedness

    Being able to go into conversation with curiosity, and without prejudice
  • Empathy

    Being open to new and different perspectives, and sparking interest in learning from others
  • Positionality

    Understanding of where you stand as a person in your society and in the world
  • Autonomy

    Ability to discern dominant narratives in society and to think beyond them
  • Fun & failure

    Practicing without fear of failure, and with opportunities to have fun while learning

Kritisch Wereldburgerschap

Lorem ipsum

Lorem ipsum

Lorem ipsum

Lorem ipsum

Meer over het CLI Fellowship

Dr. Ward Vloeberghs is senior docent Political Science aan Erasmus University College (EUC). Samen met Jop Dispa en Katja Skenderija doet Ward onderzoek naar de inventarisatie, operationalisering en verspreiding van conceptuele en praktische competenties. Met deze pagina op TeachEUR streven we ernaar om een openbaar toegankelijke en ​​interdisciplinair overdraagbare toolkit te bieden, om het opbouwen van kritisch wereldburgerschap vaardigheden te kunnen afstemmen, verbeteren en verspreiden binnen onze universiteit en daarbuiten. 

CLI Fellowship van Ward Vloeberghs

  • Bosio, E. (Ed.). (2021). Conversations on global citizenship education: Perspectives on research, teaching, and learning in higher education. Routledge. 
  • Mansouri, F. (2017). Critical global citizenship: contextualising citizenship and globalisation, Journal of Citizenship and Globalisation studies, 1(1), 1-9.
  • Pais, A., & Costa, M. (2020). An ideology critique of global citizenship education. Critical Studies in Education, 61(1), 1-16.
  • Torres, C. A. (2017). Theoretical and empirical foundations of critical global citizenship education. Routledge.
  • Oxley, L. & Morris, P. (2013). Global Citizenship: A Typology for Distinguishing its Multiple Conceptions, British Journal of Educational Studies, 61:3, 301-325.
  • Luckett, K. & Bhatt, I. (2024). Getting critical about critique in higher education: provocations on the meanings of ‘Critical Perspectives’, Teaching in Higher Education, DOI: 10.1080/13562517.2024.2335223"

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen