Zeer duurzaam Langeveld Building geopend op campus Woudestein

Dit is een van de meest duurzame onderwijsgebouwen in Nederland
Langeveld Building - Students studying
Langeveld Building - Opening
Eric Fecken

Met als thema ‘Building the future’ opende de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) op donderdag 10 november 2022 op feestelijke wijze het nieuwe Langeveld Building. Dit multifunctionele onderwijsgebouw is een van de meest duurzame onderwijsgebouwen in Nederland.

Kenmerkend voor het Langeveld Building is de groene studieomgeving en de houten boomhut in het atrium. Door de natuur naar binnen te halen creëert de universiteit een omgeving die bijdraagt aan het welzijn en de gezondheid van studenten en docenten. “De nieuwbouw maakt onderdeel uit van het programma Campus in Ontwikkeling, dat enige jaren geleden is geïntroduceerd om een plek te creëren waar het fijn studeren, werken en ontspannen is. Door de modernisering van ons onderwijs is er behoefte aan extra onderwijsruimte die flexibel aan te passen is aan de manier waarop onderwijs gegeven wordt”, aldus Ellen van Schoten, vice-voorzitter College van Bestuur.

In een tafelgesprek onder leiding van presentatrice en EUR-alumnus Talitha Muusse werd gesproken over diverse thema’s. Naast Van Schoten schoven ook Eric Moleman (directeur van BAM Bouw en Techniek), prof.dr. Jan Rotmans en prof.dr. Liesbeth Noordegraaf aan. Zij lieten hun licht schijnen op onderwerpen als innovatie, vernieuwing in het onderwijs, duurzaamheid en de toekomst. Paul de Ruiter, architect van het gebouw, vertelde meer over het unieke powered by nature-ventilatiesysteem en biophilic design.

Langeveld building - Ellen van Schoten Ribbon
Studenten op de trap van Langeveld Building
Langeveld Building - Students walking
Eric Fecken

Gebouwd met oog voor de volgende generatie

De duurzaamheidsambities van dit project zijn groot. Zo wekt het gebouw zijn eigen energie op, heeft het een innovatief ventilatiesysteem waarmee 85% minder energie wordt verbruikt dan een traditioneel ventilatiesysteem, is het klimaatbestendig en flexibel in te zetten voor alle vormen van toekomstig onderwijs. In het ontwerp komen tevens de groene en natuurlijke elementen terug en is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede materialen. Dit heeft geresulteerd in een BREEAM-outstanding certificering. Slechts minder dan 1% van de gebouwen in Nederland hebben deze topkwalificatie volgens ’s werelds meest toonaangevende duurzaamheidsbeoordelingsmethode.

Henny Langeveld
Jan in 't Veld

Naamgever nieuw onderwijsgebouw

Alle gebouwen en pleinen op campus Woudestein worden vernoemd naar bekende personen die een directe band hebben gehad met de universiteit. Langeveld Building draagt de naam van hoogleraar Emancipatievraagstukken Hendrika Maria Langeveld (1926-2004).

Semiha Denktaş, Chief Diversity Officer: “Dat het nieuwe gebouw naar Henny Langeveld is vernoemd vind ik fantastisch, en een belangrijke en mooie vorm van representatie. Henny Langeveld was onze allereerste vrouwelijke hoogleraar, in 1969, en daarbij een voorbeeld voor velen. Ik vind het fijn dat wij, na 53 jaar, met dit nieuwe gebouw haar als rolmodel in de schijnwerpers kunnen zetten.”

Langeveld building

Leer meer over Langeveld Building.