XXL distributiecentra leveren weinig op voor de regio Rotterdam

Enoch Tabak wint Rotterdam Scriptieprijs 2023
Stellingen met veel dozen in distributiecentrum
Professor van Oort en Abutaleb met prijs op podium en Tabak op scherm
Alexander Santos Lima

Het ontwikkelen van grootschalige distributiecentra in de haven en regio Rotterdam is een hedendaagse trend. Ze worden vaak gepresenteerd als een nieuwe economische motor van Europoort, maar is dat werkelijk zo? De winnaar van de Rotterdam Scriptieprijs 2023, Enoch Tabak toont in zijn scriptie aan dat de veronderstelde economisch impuls, zoals banengroei, niet plaatsvindt.

Er is veel weerstand tegen de 'verdozing' van het Nederlandse landschap als gevolg van de bouw van XXL distrubutiecentra. De overheid geeft vaak vergunningen af mede gebaseerd op de veronderstelde economische voordelen voor de regio en haven. Stadseconoom Enoch Tabak onderzocht voor zijn scriptie in hoeverre de vele nieuw ontwikkelde XXL distributiecentra hun belofte van economische voordelen waarmaken. Tabak relateert in zijn onderzoek vermeende positieve effecten aan evenzeer voorstelbare negatieve effecten van dergelijke centra. Bijvoorbeeld met betrekking tot het milieu, het landschap en werkomstandigheden. Ook worden de economische voordelen zelf kritisch bevraagd. De conclusie van zijn analyse is dat de veronderstelde regionale economische baten van XXL distributiecentra niet worden aangetoond.

"Het onderzoek is, zoals één van de juryleden het noemt, een ‘wake-up call’"

Luchtfoto van distributiecentrum
ANP

Waardevolle ontkrachting

De scriptie is dan ook een oproep aan lokale overheden om niet langer zo actief en enthousiast ruimte voor distributiecentra aan te bieden, vaak ook tegen uitzonderlijk gunstige condities.  De jury ziet dit als een waardevolle en ook dappere empirische ontkrachting van een veelgehoord argument van economisch voordeel voor beleidskeuzes die de lokale bevolking raken.
Uit het juryrapport: "Het is een interessante scriptie met een goede analyse, verrassende uitkomsten en ondanks de complexe onderzoekstechniek ook nog eens heel helder opgeschreven. "

Martijn van der Steen, juryvoorzitter "De uitkomsten van deze scriptie zou voor de gemeente Rotterdam aanleiding moeten zijn om het eigen ruimtelijk en economisch beleid te herzien. En daar ook de omliggende gemeenten in de regio mee bekend te maken. Het onderzoek is, zoals één van de juryleden het noemt, een ‘wake-up call’ voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen van Rotterdam en omgeving."

Boxes, boom and benefits? – identifying effects of XXL distribution centres on regional economies in the Netherlands, van Enoch Tabak, alumnus van de master Urban Governance of Inclusive Sustainable Cities (Erasmus School of Social and Behavioural Sciences in samenwerking met IHS). Hij werd begeleid door prof.dr. Frank van Oort.

Over Rotterdam Scriptieprijs 2023

Om studenten te stimuleren hun wetenschappelijk kennis in te zetten voor Rotterdam, hebben de gemeente Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam de Rotterdam Scriptieprijs in het leven geroepen. De jury kijkt naar de relevantie voor Rotterdam en de wetenschappelijke kwaliteit. De prijs bestaat uit een oorkonde, een kunstwerk van een Rotterdamse kunstenaar en een geldbedrag van 1500 euro.

Naast de winnaar van dit jaar is er een eervolle vermelding, nipt op de tweede plaats geëindigd, voor de scriptie Sex and the City. Changes in the local governmental approach to female sex workers and its consequences for the labour conditions of unlawful working female sex workers in Rotterdam, van Nina Eggens, alumnus van de International Master’s in Advanced Research in Criminology (Erasmus School of Law), en begeleid door prof. dr. Richard Staring.  Ook dit is een excellente scriptie, over een maatschappelijk zeer relevant thema. In deze scriptie is gekeken naar hoe de verandering van de aanpak van illegaal sekswerk van invloed is geweest op de positie van sekswerkers.

Marjolein Kooistra, communicatie Rotterdam Scriptieprijs, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl