Winnaars EUR Open en Responsible Science Awards bekendgemaakt

Winners ORS Awards 2023
Arie Kers

Op woensdag 25 oktober 2023 werden de tweede EUR Open and Responsible Science Awards feestelijk uitgereikt. Met deze prijzen erkent en waardeert de Erasmus Universiteit Rotterdam individuen en teams die een uitmuntende bijdrage aan Open & Responsible Science hebben geleverd en daarmee open onderzoek, open onderzoek en maatschappelijke betrokkenheid op een hoger plan hebben gebracht.

Open Research: MycetOS Project Champions Open Research for Neglected Tropical Diseases

Wendy van de Sande (Erasmus MC) deelt de prijs samen met haar projectpartner Matthew Todd (University College London). Zij wonnen in de categorie Open Research, voor hun project MycetOS, een zoektocht naar een - reeds voor andere aandoeningen geregistreerd - geneesmiddel voor mycetoma. Myecetoma is een infectieziekte die grote tumorachtige plekken op de voeten veroorzaakt. De ziekte is ernstig invaliderend. “Het werk van MycetOS draagt effectief bij aan het verbeteren van de levens van mensen die over het hoofd worden gezien door de farmaceutische industrie” aldus het juryrapport.

Mickey Konings accepts the ORS Award 2023 on behalf of Wendy van de Sande
Arie Kers

Open Education: 'From Science to Society' cursus pioniert Open Education voor Responsible Research and Innovation

In de categorie Open Education won de cursus 'From Science to Society' van cursus-coördinator Natalie Terzikhan. Zij coördineert de minor samen met wetenschappers Silvan Licher, Sanne Hoepel, Ana Barbosa Mendes, Saskia Klinkenberg en Arfan Ikram en het JoinUs4Health-consortium van het Erasmus MC. Doel van hun minor is om een toekomstbestendige generatie wetenschappers op te leiden, gebaseerd op de Responsible Research and Innovation (RRI) filosofie. Deelnemers aan de minor krijgen bijvoorbeeld aangeleerd hoe zij allerlei maatschappelijke stakeholders, zoals beleidsmakers bij de overheid en industrie, kunnen betrekken bij hun studies.

Natalie Terzikhan accepts the ORS Award 2023
Arie Kers

Maatschappelijke Betrokkenheid: CollectieveKracht voorziet gemeenschappen van op wetenschappelijk onderbouwende kennis

De prijs voor Maatschappelijke Betrokkenheid ging naar CollectieveKracht van Lukas Held  en de onderzoeksgroep Social Enterprises & Institutions for Collective Action van de Rotterdam School of Management. Dit innovatieve platform voor het delen van kennis voorziet burgercollectieven van betrouwbare, wetenschappelijk onderbouwde kennis. Met die kennis kunnen de burgercollectieven zich ontwikkelen tot meer veerkrachtige organisaties, ongeacht hun omvang, locatie of sector.

Tessa Moolenaar accepts the ORS Award 2023
Arie Kers

De winnaars ontvingen uit handen van dr. Maarten Boksem (vicevoorzitter van het Erkennen & Waarderen programma) elk een cheque van € 2500,- voor hun Open Science projecten. De jury onder voorzitterschap van dr. Abby Onencan was onder de indruk van de kwaliteit en de verscheidenheid van de 31 inzendingen. "Deze prijzen zijn een bewijs van hun uitzonderlijke werk en bijdragen aan hun vakgebied."

De jury, bestaande uit Dr. Andreas Alfons, Ana Barbosa Mendes, Dr. Savannah Boele, Dr. John Mills en Dr. Abby Onencan (voorzitter), was diep onder de indruk van de kwaliteit en diversiteit van de 31 inzendingen. Zoals Dr. Onencan het welsprekend uitdrukte, "zijn deze prijzen een bewijs van het uitzonderlijke werk en de bijdragen die deze individuen en teams hebben geleverd aan hun respectieve vakgebieden."

Gefeliciteerd aan alle winnaars van de EUR Open and Responsible Science Awards. Jullie toewijding en innovatie zorgen voor positieve verandering in de wereld van onderzoek en onderwijs.

Voor meer informatie en het volledige juryrapport kunt u contact opnemen met willem.scholten@eur.nl