VMO getransformeerd in toekomstgericht onderwijs

Studenten in gesprek tijdens een college
Erasmus University Rotterdam - Alexander Santos Lima

Voor velen blijkt vrijdagmiddagonderwijs (VMO) te staan voor ‘veel in weinig’. Je moet heel veel doen in heel weinig onderwijstijd”, vertelt dr. Nick Efthymiou. Om deze druk te verminderen gooide Nick en mr. Wouter Scherpenisse in 2023 het VMO binnen Staatsrecht, Erasmus School of Law (ESL) helemaal om. Dit deden zij samen met een team, bestaande uit Cleo van Gorkom, Chris Grimmius, Hanne Kok en George Kwekel. Hoe ze het vak hebben omgegooid? Door het toepassen van webcasts.

VMO als alternatief onderwijs

VMO staat voor vrijdagmiddagonderwijs en heeft als doelgroep de werkende student en de student die twee studies tegelijk doet. Voor hen is dit een prettige manier om te studeren. Gedurende vier weken krijgen studenten vier sessies van elk vier uur les. Het is intensief onderwijs dat meer zelfstudie vraagt van studenten. VMO is oorspronkelijk ontstaan als onderwijsvorm voor werkende studenten, die gedurende de week minder tijd hebben om colleges op de campus te volgen. Studenten zijn erg enthousiast over deze vorm van onderwijs. Momenteel nemen er tussen de 300 en 350 studenten deel aan het VMO, wat bijna de helft van alle studenten staatsrecht betreft.

Foto van Nick Efthymiou

Het omgooien van VMO

“Studenten moesten heel veel in een heel korte tijd doen”, vertelt Nick Efthymiou. “Hierdoor kregen ze niet altijd de ingewikkeldere stof mee. Daarom hebben we ervoor gekozen om het onderwijs deels een andere vorm te geven. Om dit aan te pakken hebben we in totaal zo’n 20 webcasts opgenomen die gedeeltelijk het hoorcollege vervangen. Een webcast is een online minicollege over een specifiek onderwerp dat dient ter vervanging van collegetijd, zodat in collegetijd ruimte is voor interactie met de studenten. Hierdoor is er tijdens het hoorcollege tijd om de ingewikkelde stof te behandelen en is er meer ruimte voor verdieping in de stof. Dit zorgt ervoor dat studenten de stof beter in de vingers krijgen en kunnen toepassen tijdens de les.”

“Ook speelde efficiëntie een rol”, vertelt Wouter Scherpenisse. Bepaalde materie staat vast. “Om in de behoefte van studenten te voorzien om meer gezamenlijk met de stof te oefenen, moesten we keuzes maken. Stof die vrijwel in steen gebeiteld is, leent zich goed voor herbruikbare webcasts en daarom konden we deze stof uit de hoorcolleges halen."

Positieve reacties van student en docent

“De laatste evaluatie was ontzettend positief”, vertelt Wouter Scherpenisse. Veel studenten van het VMO voelden zich in eerste instantie achtergesteld op de voltijdsstudenten. Zowel de resultaten van de studenten, als de beoordeling van de studenten van de vakken zijn na de toepassing van Webcasts in het VMO hoger. Studenten zijn er erg enthousiast over en voelen zich niet meer achtergesteld. Dat hebben we wel ingehaald.”

“Zelf zijn we ook tevreden met het eindresultaat”, vertelt Nick Efthymiou. “Het was hard werken, maar het maakte het makkelijker dat we een bepaald einddoel hadden. Wel blijft het een doorlopend proces. Soms zullen we webcasts moeten vervangen omdat ze niet meer helemaal overeenkomen met de stof, maar we hebben er nu wel voor gezorgd dat deze webcasts zeker 3 tot 4 jaar mee kunnen.”

Uitdagingen in het proces

“Voor Nick was dit proces extra uitdagend doordat dit mijn eerste jaar als docent was”, vertelt Wouter Scherpenisse. “Het proces bracht specifieke uitdagingen met zich mee, vooral doordat keuzes vaak door Nick alleen gemaakt moesten worden. Alle inhoudelijke documenten moesten langs hem voor een laatste check. Dit maakte het proces voor hem niet makkelijker, omdat hij niet altijd kon overleggen. In het vervolg is het makkelijker als je zo’n traject met meerdere ervaren docenten in kan gaan.”

Filmstudio op Campus Woudestein.
Filmstudio op Campus Woudestein

Toepassing van webcasts in andere studies

Dit project was een samenwerking tussen verschillende partijen. De Community for Learning & Innovation (CLI) hielp met de invulling van het vak. Onze eigen studio op de campus verzorgde de webcasts. De toegevoegde waarde van de webcasts is duidelijk geworden, met aanzienlijke verbeteringen in de lesmethoden. Deze vernieuwingen blijven niet beperkt tot Staatsrecht: andere vakken hebben in dit project ook al vergelijkbare aanpassingen gedaan. De introductie van deze vernieuwende onderwijsmethoden blijkt aantrekkelijker te zijn voor studenten; de vernieuwingen bieden meer verdieping en flexibiliteit en stimuleren zelfstandigheid, terwijl de universiteit ook winst kan behalen in beoordeling van het onderwijs en slagingspercentages. “Het is hard werken, maar het loont”, aldus Nick Efthymiou.

Wil je als docent ook jouw vak toekomstbestendig maken? Neem contact op met CLI of bekijk de website.