Vijf jaar Erasmus Education Lab & Studio

Entrance of the Erasmus Education Lab & Studio
CLI - Alexander Santos Lima

Op maandag 13 november viert het Erasmus Education Lab & Studio zijn vijfjarig bestaan. Het Education Lab is het kloppend hart van de Community for Learning & Innovation (CLI) en de plek waar het studio team de meest flitsende onderwijsvideo’s opneemt. Kortom: de ontmoetingsplaats voor iedereen die gezamenlijk wil werken aan innovatie van het onderwijs. Kijk met ons terug op vijf innovatieve jaren!

Timelapse Education Lab

Het begin

Aan de feestelijke opening van het Education Lab ging een hoop werk vooraf. De lege ruimte in de plint van Polak Building (die eerder nog diende als collegezaal), werd in een paar maanden tijd omgetoverd tot het Erasmus Education Lab met state-of-the-art studio. Het lab is ontworpen door 01-10 Architecten in samenwerking met Edina Peli (KRED architects), die de ruimte transparantie en tegelijkertijd geborgenheid wilden geven.

Opening Education Lab

De opening

Op 13 november 2018 werd het Education Lab spectaculair geopend met een gezamenlijke druk op de knop door studenten, docenten, en toenmalig Rector Magnificus Rutger Engels. De dag was gevuld met een boeiend programma met inspirerende (inter)nationale sprekers, rondleidingen en optredens. Ook op 14 en 15 november konden studenten en medewerkers uitgebreid kennis maken met het Education Lab via verschillende workshops en sessies.

Een impressie van de dag

Opening Education Lab & Studio

Het eerste jaar

Na een knallende start was het tijd om het Education Lab in gebruik te nemen. Omdat de faciliteit voor iedereen nieuw was, werden er in het eerste jaar veel rondleidingen gegeven voor groepen docenten en medewerkers. Daarnaast werd er geëxperimenteerd met evenementen, zoals CLI Network en Research Lunches, en werden er MicroLabs voor docenten aangeboden.

Ook in de studio werd opgestart. Na een periode van intensief programmeren, trainen en testen, kon deze begin 2019 officieel in gebruik genomen worden. De eerste video die geproduceerd werd was een nieuwjaarsboodschap voor Chinese wetenschappers en studenten die naar Nederland kwamen voor een groot evenement.

De pandemie

Vanaf maart 2020 was het door de coronapandemie niet meer mogelijk om samen te komen in het lab, maar ook in deze periode bleef de ruimte een cruciale rol spelen voor het onderwijs. In de centrale ruimte vonden bijna dagelijks opnames plaats. Variërend van grootschalige evenementen met uitgebreide sets, zoals de Dies Natalis 2020, tot afstudeerceremonies en live colleges. Daarnaast werd de EUR-community wekelijks op de hoogte gehouden met Erasmus TV. Een talkshow door EUR en Erasmus Magazine over het laatste nieuws. Ook de DIY-booths (twee kleine studio’s, waar docenten zonder technische ondersteuning video's kunnen opnemen) werden steeds vaak geboekt door docenten voor het opnemen van professionele lecture clips.

Dies Natalis 2020

Erasmus TV 23 - Minister Ingrid van Engelshoven answers questions of students

Community for Learning & Innovation - Alexander Santos Lima

Het afgelopen jaar

Met het einde van de pandemie kon het Education Lab weer dienen als ontmoetingsplek voor onderwijsinnovatie. Er worden dagelijks interessante sessies, evenementen en meetings georganiseerd. Denk aan drukbezochte themasessies rondom generatieve AI, de LDE Minor ‘Living Education Lab’ waarin studenten actief aan de slag gaan, en MicroLabs met boeiende thema’s als ‘How to lecture with impact’ of ‘How to create an educational video’. Ook de CLI Fellows gebruiken het lab regelmatig om te brainstormen, samen te komen, of aan hun onderzoek te werken.

Daarnaast blijven er mooie ontwikkelingen plaatsvinden. Zo kun je bijvoorbeeld sinds het begin van dit academisch jaar de innovatieve Holobox bewonderen in het lab - een tool om hologrammen van mensen en objecten te projecteren. In het kader van de pilot worden binnenkort verschillende sessies met een spreker op afstand georganiseerd.

Geïnspireerd geraakt?

• De faciliteiten van het lab zijn beschikbaar voor docenten, support staf en studenten van Erasmus University Rotterdam die werken aan het innoveren van onderwijs. Stuur een e-mail naar educationlab@eur.nl voor meer informatie.

• De CLI organiseert daarnaast het hele academisch jaar evenementen in het lab. Bekijk de agenda.

• Geïnteresseerd in het gebruik van de studio? Op deze pagina vind je meer informatie.

Wellicht zien we je binnenkort op deze inspirerende plek!