Victor Bekkers stopt vanaf januari 2025 als decaan Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Prof.dr. Victor Bekkers

Prof.dr. Victor Bekkers legt per 1 januari 2025 zijn functie als decaan van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) neer. Bekkers wil, na zeven jaar decanaat, zijn werk als hoogleraar voortzetten en zich weer vol richten op onderzoek en onderwijs op het gebied van de bestuurskunde.

Victor Bekkers is decaan sinds 1 januari 2018. Hij werd voor een tweede termijn benoemd door het College van Bestuur (CvB), in november 2021. De afgelopen zeven jaren heeft ESSB een belangrijke gedaantewisseling doorgemaakt. Hieraan lag een duidelijke strategische visie ten grondslag. Ten eerste is getracht het onderwijs en onderzoek veel meer te richten op maatschappelijke vraagstukken, zonder dat dit ten koste ging van de kwaliteit. Samenwerking met maatschappelijke partners speelt daarin een belangrijke rol. ESSB heeft hierbij een belangrijk bijdrage geleverd aan de impact ambities van de universiteit. Ook heeft de faculteit zich doorontwikkeld als een meer teamgerichte faculteit. Juist in grote organisaties is er behoefte aan een menselijke maat, en op deze manier is getracht ‘klein binnen groot’ te organiseren.

Victor Bekkers: “Toen ik in september van het afgelopen jaar 60 jaar werd heb ik de balans op gemaakt. Hoe wil ik de resterende periode tot aan mijn pensioen volmaken? Ik heb met veel plezier en met passie leiding gegeven aan de ESSB. Deze is uitgegroeid tot een grote, succesvolle en veerkrachtige faculteit. Daarmee zijn ook de fundamenten gelegd voor een nieuwe fase. Ik heb toen aangegeven eind 2024 te willen stoppen en terug te keren in de boezem van de faculteit”.

Gedurende de komende periode zal hij zijn werkzaamheden blijven uitvoeren en een aantal nog lopende dossiers afronden, waaronder de doorontwikkeling van de teamgerichte faculteit en het implementeren van het strategisch plan ESSB 2024-2026: Joining Forces. Hij kijkt er naar uit om de rest van dit jaar verder te werken aan de doorontwikkeling van ESSB.

Na het decanaat gaat hij zich in zijn onderzoek vooral richten op de legitimiteit van de staat als sturende institutie in onze samenleving die door invloed van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen (zoals klimaatverandering) klem is komen te zitten tussen enerzijds een roep om meer staatsingrijpen, en anderzijds door een gebrek aan vertrouwen.

Vernieuwend, kundig en stabiel

Annelien Bredenoord, rector magnificus EUR: “Victor heeft de afgelopen jaren op een vernieuwende en kundige manier de faculteit bestuurd. Hij wist een bijzondere balans te vinden tussen een innovatieve, ambitieuze strategie en een stabiele koers. Daarnaast heeft hij de afgelopen zeven jaar een belangrijke voortrekkersrol vervuld op terreinen die voor de gehele EUR van belang zijn geweest. Hij was voor de EUR een van de kwartiermakers van Resilient Delta, een van de drie convergentie-initiatieven. Zijn multi- en interdisciplinaire kijk op wetenschap past goed bij de verwezenlijking van de ambities van de EUR en ESSB.

Ook speelde hij een belangrijke rol als academische trekker van het ontwikkelen en implementeren van Erkennen & Waarderen binnen de EUR. Zijn faculteit fungeerde daarbij als een belangrijk ‘living lab’ voor de ontwikkeling van meer gedifferentieerde loopbanen, een meer kwalitatieve benadering van beoordelen en de ontwikkeling van team science. De ideeën die daar zijn ontwikkeld hebben niet alleen hun weg binnen de EUR maar ook daarbuiten gevonden. Als CvB hebben we er alle begrip voor dat hij zich na zoveel jaar besturen weer op onderwijs en onderzoek wil kunnen concentreren, ook al zal ik hem absoluut missen als decaan".

Over Victor Bekkers

Victor Bekkers studeerde cum laude af in de politicologie en de bestuurskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waarna hij promoveerde aan Tilburg University. Na verschillende jaren werkzaam geweest te zijn aan Tilburg University, verruilde hij deze betrekking voor verschillende posities in het bedrijfsleven. Bekkers combineerde dit gedurende enkele jaren met het bijzonder hoogleraarschap ICT-infrastructuren in de publieke en private sector aan de EUR. Sinds medio 2002 is hij als hoogleraar Bestuurskunde, in het bijzonder de empirische studie van het overheidsbeleid, verbonden aan ESSB. Zijn onderzoek en onderwijs richtte zich vooral op de rol van ICT en innovatie in beleids- en sturingsprocessen. Vanuit die deskundigheid adviseerde hij ook regelmatig overheden. De laatste zeven jaar was hij decaan van de faculteit.

Het College van Bestuur zal op zeer korte termijn de procedure starten voor de werving en selectie van een nieuwe decaan.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl | 06 83676038