Thermostaat omlaag in gebouwen van Erasmus Universiteit Rotterdam

In de gebouwen van Erasmus Universiteit Rotterdam wordt de thermostaat in de loop van deze week omlaag gedraaid tot een temperatuur van 19 graden. Daartoe heeft het College van Bestuur van de universiteit besloten, naar aanleiding van de landelijke oproep van het kabinet om energie te besparen.

De oproep van de overheid maakt onderdeel uit van een nationale campagne om energie te besparen, genaamd “Zet ook de knop om”. De gedachte achter deze campagne is om minder afhankelijk te worden van Russisch gas en klimaatverandering tegen te gaan. Bovendien is energie besparen gunstig voor de portemonnee, zeker gezien de hoge gasprijzen.

Stapsgewijs de thermostaat omlaag

In de loop van deze week wordt de temperatuur stapsgewijs twee graden lager gezet. Aan het einde van deze week zal de verandering in alle universiteitsgebouwen zijn doorgevoerd, met uitzondering van de kinderopvang. De koeling van de gebouwen van de EUR zal vooralsnog niet worden aangepast, met het oog op het welzijn van studenten en medewerkers bij hoge buitentemperaturen.

Ellen van Schoten in Polak Building.

“Ook bij onze universiteit zetten we de knop om en verlagen we de thermostaat in onze gebouwen van 21 naar 19 graden. Daarmee geven we gehoor aan een landelijke oproep van de overheid om energie te besparen”

Ellen van Schoten

Vice-voorzitter College van Bestuur

De temperatuur per ruimte kan afwijken

De thermostaat per gebouw wordt ingesteld op 19 graden en dus kan men de verwarming in afzonderlijke ruimtes ook niet hoger zetten dan dat. Toch kan de temperatuur per afzonderlijke ruimte verschillen, legt Arnold Verburg van de afdeling Real Estate & Facilities uit. “De temperatuur per ruimte is afhankelijk van meerdere factoren, zoals blootstelling aan de zon, de aanwezigheid van apparaten die warmte afgeven en de hoeveelheid mensen in die ruimte”.

Bijdrage aan een duurzamere universiteit

Mogelijk blijft de thermostaat in universiteitsgebouwen permanent op 19 graden staan. Met de maatregel verwacht de universiteit zo’n 8 tot 14 procent warmte te besparen. Die besparing sluit naadloos aan bij de ambitie van de EUR om een van de meest duurzame universiteiten van Nederland te worden. In het kader van deze ambitie zette de universiteit de afgelopen jaren al diverse stappen naar een duurzaam energiebeleid op de campus.

Ben je benieuwd wat jij zelf kunt doen om energie te besparen? Kijk op de website tegengas.nu voor praktische tips van duurzaamheidsorganisatie Urgenda.

Vragen? Neem contact op met de Service Desk, via servicedesk@eur.nl.