Sarina Wiegman op de EUR in het kader van Internationale Vrouwendag

Panel discussion at International Women's Day Event 2024
Sarina Wiegman at International Women's Day Event 2024
Pamela van Gelderen/Creative Desk

Dit jaar organiseerden wij in het kader van Internationale Vrouwendag een seminar met onder anderen topcoach Sarina Wiegman. Uitdagingen, barrières, dromen en toekomstperspectieven voor inclusief leiderschap kwamen aan bod.

Sarina deelde haar persoonlijke verhaal met het publiek; van het kort knippen van haar haren om niet op te vallen in een jongensteam tot de impact die ze met Nederlandse en Engelse teams heeft gemaakt om de gelijke kansen in het voetbal te verbeteren.

Sarina Wiegman: “Men denkt vaak dat mannen-voetbal the place to be is, maar ik werk met de beste mensen. Alleen ben je nergens, je hebt een team nodig”.

Daarna ging Sarina in gesprek over leiderschap met drie vrouwen die haar inspireerden en ook in haar boek ‘What it takes’ aan het woord komen: luitenant-generaal Elanor Boekholt-O’Sullivan (plv. DG-Beleid ministerie van Defensie), Corinne Vigreux, co-founder TomTom en oprichter Codam, en Annelien Bredenoord, rector magnificus EUR. Het gesprek werd gemodereerd door Jeroen Visscher, co-auteur van het boek.

Onder anderen Elanor Boekholt-O’Sullivan deelde haar inzichten, dat veel organisaties door en voor mannen ontworpen zijn, en talenten die niet in die box vallen gesteund moeten worden.

Nieuwe generatie leiders

Sarina, Elanor, Corinne en Annelien gingen vervolgens in gesprek met vier studenten: La Vie Bouguenon, Esmée Lieuw On, Moos Schoemacher en Aleksa Zivlak. Topmanagers en toekomstige leiders voerden een levendig gesprek over inclusief leiderschap, kansen en uitdagingen en stappen die we met elkaar moeten zetten.

Aleksa Zivlak, student-docent in het Academisch Outreach Programma van IDEA Center: “Mentoren spelen een belangrijke rol als je je niet vanuit, of in, een veilige en kansrijke omgeving kunt ontwikkelen.”

Ook werd er met het publiek gesproken over het gebrek aan kleur in leiderschapsposities.

Annelien Bredenoord: “Hoe inclusiever en diverser, hoe krachtiger een organisatie.”