Samenwerking om innovatieve onderzoekstool voor burgercollectieven te ontwikkelen

Campus from above with Mandeville Building

Kennisplatform CollectieveKracht en TU Delft slaan de handen ineen om een nieuwe onderzoekstool voor burgercollectieven te ontwikkelen. Het project, uitgevoerd door een onderzoeksgroep van prof. Tine De Moor van otterdam School of Management, Erasmus University (RSM), is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Erasmus Trust Fund.

Met deze subsidie kan de onderzoeksgroep van professor Professor Tine De Moor (RSM) en Dr Amineh Ghorbani (TU Delft) beginnen met de ontwikkeling en implementatie van een innovatief onderzoeksinstrument op basis van 'agent-based modelling and simulation' (ABMS). De tool zal burgercollectieven helpen te bepalen welke regels en afspraken het beste bij hun organisaties passen. De simulatie ondersteunt hun keuzes door de kenmerken van vele collectieven te vergelijken. Hoe meer burgercollectieven het onderzoeksinstrument gebruiken, hoe nauwkeuriger het beslissingsondersteunende systeem werkt.

Weerbare organisaties

Via deze onderzoekstool en andere middelen helpt CollectieveKracht burgercollectieven zich te ontwikkelen tot weerbare organisaties. Het kennisplatform voorziet burgercollectieven van betrouwbare, wetenschappelijk onderbouwde kennis. De aan het Sciencelab verbonden wetenschappers spelen hierbij een belangrijke rol. Deze onderzoekers zijn gevestigd aan universiteiten en hogescholen in heel Nederland en komen uit veel verschillende wetenschappelijke disciplines. Via het Sciencelab krijgen zij de mogelijkheid om hun bestaande kennis direct en op een laagdrempelige manier te delen met burgercollectieven. De vragen van de community van burgercollectieven zijn altijd leidend. De subsidie van het Erasmus Trustfonds maakt het nu mogelijk een van de onderzoeksinstrumenten te ontwikkelen.

De onderzoeksresultaten van de leden van het Sciencelab worden op een publieksvriendelijke manier gepresenteerd, bijvoorbeeld in de vorm van toegankelijke artikelen, infographics en video's. De meer interactieve resultaten - de onderzoekstools - blijven beschikbaar voor alle deelnemers die op het platform zijn geregistreerd. Deze tools zullen de collectieven blijven ondersteunen en gegevens genereren die gebruikt kunnen worden voor verder wetenschappelijk onderzoek. Op deze manier wil CollectieveKracht duurzame interactie creëren tussen maatschappelijke en wetenschappelijke partners en streven naar wederzijds respect, begrip en samenwerking via transdisciplinair onderzoek.

Kijk op rsm.nl