Laura van Geest nieuwe directeur CPB

Als de ministerraad vrijdag 3 mei 2013 akkoord gaat, zal Van Geest, alumnus van de Erasmus School of Economics (algemene economie), worden benoemd tot nieuwe directeur van het Centraal Planbureau, zo meldt NU.nl op donderdag 25 april 2013. Van Geest is alumnus van Erasmus School of Economics en was onder meer thesaurier-generaal en directeur algemene financiële economische politiek bij het Ministerie van Financiën. Sinds 2008 is Van Geest directeur-generaal Rijksbegroting.

De aankondiging van de benoeming van Van Geest zorgt echter voor kritiek onder veel vooraanstaande hoogleraren. Zij denken dat de onafhankelijkheid van het CPB in gevaar komt door de aanstelling van Van Geest, omdat zij niet gepromoveerd is en daardoor geen wetenschappelijke statuur als haar voorgangers zou hebben.

Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, verklaart: 'Regering Rutte-Asscher geeft hiermee aan lak te hebben aan de economische wetenschap. De regering verkiest ambtelijke loyaliteit boven de onafhankelijkheid van het CPB.'

Minister van Financien Jeroen Dijsselbloem verdedigt Van Geest en verklaart dat zij 'buitengewoon onafhankelijk' is: 'Van Geest is een hele goede keuze, ze is een ontzettend scherpe en eigenzinnige econome.'

Klik hier voor het artikel over de aankondiging van de benoeming.

Klik hier voor het artikel over de kritiek rondom de benoeming.