Kunst op de campus is belangrijk in de vormende fase van je leven

Veel studenten, medewerkers en bezoekers van onze universiteit zijn bewust of onbewust wel bekend met de kunst op campus Woudestein. Neem het bekende mozaïek van Karel Appel op het Tinbergen Building. Maar de kunstcollectie bestaat uit wel meer dan 2.000 werken. Het werk van Luuk Bode draait om die collectie: van het inrichten van een tentoonstelling tot het weghalen van een kunstwerk vanwege werkzaamheden. Hij vertelt wat daar zoal bij komt kijken en geeft tips om meer kunst op de campus te ontdekken: “Als je je ogen goed openhoudt dan kom je hier overal kunst tegen.”

Erasmus Universiteit Rotterdam heeft al ruim een halve eeuw een collectie in hedendaagse kunst die je overal tegen kunt komen. In de buitenruimte, maar ook in de kantoren. De collectie is ooit gestart door prof.mr. Piet Sanders. “Die had een goed oog voor kunst van het moment”, vertelt Luuk Bode. “Hij kwam in ateliers en schafte daar werken aan. Het varieert van totaal onbekende werken tot een vroeg aangekocht werk van Andy Warhol dat nu heel veel waard is. Sanders heeft een lijn uitgezet en het voelt als onze verantwoordelijkheid om dit op een goede manier voort te zetten.”

Zeer rijke en uitgebreide kunstcollectie

De kunstcommissie koopt nog steeds werken aan. Ook zijn er regelmatig tentoonstellingen in de Erasmus Gallery en is er een kunstuitleen voor afdelingen of gebouwen. Maar Bode houdt zich ook bezig met kleine reparaties en geeft soms rondleidingen op de campus. Hij vertelt trots: “Ik werk hier nu zeven jaar maar ik kom nog steeds juweeltjes tegen in de collectie. Niet iedere universiteit heeft zo’n rijke collectie qua omvang en kwaliteit.”

Kunst in de vormende fase van je leven

Luuk Bode is zelf ook kunstenaar, hij heeft bijvoorbeeld het kunstwerk in de fietsenkelder onder het K.P. van der Mandeleplein gemaakt. Hij merkt dat je als kunstenaar vaak niet gemakkelijk aan de praat raakt met de ‘gewone’ kijker. Eén van de leukste dingen aan werken bij de universiteit vindt hij dan ook de gesprekken die hij hier voert. “Soms ontstaat er een heel gesprek over een kunstwerk als ik iets kom halen of brengen. Je brengt namelijk kunst naar mensen die het zelf misschien niet opzoeken. Laatst had ik nog een heel gesprek met beveiligers, dat is heel waardevol.”

Volgens Luuk heeft kunst op een universiteit een grote meerwaarde. “De kunst wordt gezien door veel jonge mensen in de vormende fase van hun leven. In die fase is het extra belangrijk dat er kunst aangeboden wordt. Het is een verrijking in je leven en kan je geestelijk stimuleren.”

"Werk mag best prikkelen en hoeft niet altijd makkelijk te zijn, maar het is bedoeld als verrijking en niet als bron van ergernis.”

Kunst wekt discussies op

Daarnaast kan kunst leiden tot discussie of wordt het gebruikt als ‘conversation piece’ tijdens een vergadering. “We krijgen ook wel eens reacties op kunstwerken, bijvoorbeeld die op de beeldschermen van de laptops die mensen gebruiken”, vertelt Bode. “Er is wel eens een werk weggehaald dat te veel mensen als onprettig hebben ervaren. Als je dat steeds ziet als je thuis je beeldscherm openklapt, dan is dat anders dan in de gallery. Het maakt erg uit waar je zo’n werk hangt en in welke context. Werk mag best prikkelen en hoeft niet altijd makkelijk te zijn, maar het is bedoeld als verrijking en niet als bron van ergernis.”

Luuk Bode bij het reliëf in de C-hal

Favoriete kunstwerken

Luuk Bode tipt als een van zijn favoriete kunstwerken de reliëfs in de C-hal. “Die horen bij het gebouw en vallen haast niet op, maar als ze er niet zouden zijn dan mist er echt iets.” In de vorige tentoonstelling in de Erasmus Gallery hing er een werk François Morellet uit de collectie. “In het depot was het een vierkant werk met een raster erop. Maar toen ik onderzoek deed, bleek het scheef te moeten hangen zodat het raster recht stond”, vertelt hij. “Een heel minimaal werk, maar door het scheef te hangen ontstond er echt iets vreemds. Een bezoeker zei ook dat hij steeds de neiging had om het recht te hangen.”

Neem de tijd om echt naar kunst te kijken

Kunst is hier overal op de campus. In het trappenhuis van de UB of op de trappen bij de vijver bijvoorbeeld. “De gallery is gewoon een mooie plek om in je pauze even tien minuten doorheen te lopen. Om je hoofd leeg te maken of juist te vullen met ideeën.” Een tip voor als je niet goed weet hoe je naar kunst moet kijken: “Je hoeft niet alles meteen te duiden, we hebben als kind geleerd om te zeggen dat iets een auto of een boom is, maar je kunt zoiets ook als iets anders beschouwen. De kleuren en de opbouw. Ga rustig staan, kijk ernaar en merk wat voor gevoel het bij je oproept. In musea zie ik mensen door een zaal heen razen, maar je kunt er beter iets uitpikken en er de tijd voor nemen.” Hij besluit: “En niet alle kunst is voor iedereen.”

Wil je meer te weten komen over de kunstcollectie van Erasmus Universiteit Rotterdam? Er is een kunst- en cultuurkaart met ruim vijftig kunstwerken en neem eens een kijkje in de Erasmus Gallery.