Jongeren die opgroeien in een recessie vaak negatiever over immigratie

Erasmus Universiteit Rotterdam
Image - Robert Dur

Recentelijk gaf Robert Dur, hoogleraar economie van prikkels en prestaties aan Erasmus School of Economics, een minicollege over het onderwerp immigratie. Zijn mensen tegen immigratie omdat ze het zelf zwaar (gehad) hebben?

Werkloosheid is een niet te vermijden fenomeen in iedere economie, die vooral opspeelt in tijden van recessie. Met name jongeren die net de arbeidsmarkt instromen en meer moeite hebben bij het vinden van een nieuwe baan, ervaren moeilijkheden tijdens recessies. Vaak is het zo dat jongeren die beginnen met werken tijdens een recessie, daar nog jarenlang last van hebben. Dit uit zich met name in het achterblijven van salarisgroei en een grotere kans op het later wederom werkloos wordt.

Wat ook opvalt, is dat jongeren die opgroeien in een recessie vaak sterker voorstander zijn van armoedebeleid door de overheid. Dur onderzocht of deze jongeren dezelfde compassie hadden voor mensen buiten ‘hun groep’: immigranten. Wat blijkt? Mensen die tijdens hun jonge jaren slechtere economische omstandigheden meemaakten, zijn significant negatiever over immigratie en immigranten. Dit wordt ook wel ‘in-group’ en ‘out-group behaviour’ genoemd, legt de hoorleraar uit.

U kunt het volledige minicollege van Erasmus Universiteit Rotterdam, 23 maart 2024, hier bekijken.