“Het is mijn passie die mij drijft.” Kom meer te weten over Linda de Bont, projectmanager van ErasmusU_Online

Voor EUR-alumna Linda de Bont is het nu alle hens aan dek bij het project ErasmusU_Online. De 27-jarige Linda, geboren en getogen in Rotterdam, heeft een bachelorstudie Bestuurskunde en een master International Public Management and Policy (IMP) gedaan, beide aan de EUR. Linda hoopt het onderwijssysteem dat ze zelf heeft doorlopen nu verder te ontwikkelen en ze legt uit wat haar motiveert in haar werk. Ook vertelt ze over de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd wordt en hoe ze die het hoofd biedt.

Toen ik na mijn afstuderen terugkwam van een rondreis door Azië, nam ik contact op met Marieke Veenstra, die momenteel programmamanager bij CLI is, om te kijken of ze misschien een tijdelijke baan voor me had. Ik had haar in 2018 leren kennen toen ik student-assistent was. Ik kreeg een functie als projectmanager aangeboden, om te helpen met onderwijsvernieuwing. Sindsdien werk ik voor CLI. Ik had niet verwacht dat ik daar zou gaan werken, maar tot nu toe is het een groot avontuur.

Vanwege mijn studie vind ik het fijn om met studenten en docenten in contact te komen en hun opvattingen en feedback in mijn werk te gebruiken. Een ideale samenleving bestaat voor mij uit actieve burgers, die in staat zijn hun standpunten te uiten en deel te nemen aan het besluitvormingsproces. Zulke burgers weten wat hun democratische rechten zijn, maar ook wat hun democratische plichten zijn. Deze filosofie wil ik op kleinschalige wijze in mijn projecten toepassen. Ik ben als projectmanager bij CLI voor een bottom-upbenadering en wil alle mensen die worden geraakt door de projecten waar ik aan werk, er graag bij betrekken.

In het begin werkte ik aan de aanbestedingen voor de software voor digitale examinering, de software voor online surveilleren en online oefensoftware voor statistiek, wiskunde en accountancy. Ik heb tijdens deze projecten een hoop geleerd, maar aanbestedingen zijn zeer bureaucratisch en daar gaat mijn hart niet sneller van kloppen. Toen deze drie aanbestedingen waren afgerond, heb ik gevraagd om projecten waar meer creativiteit bij komt kijken en dat is dus ErasmusU_Online geworden. Aangezien dit project pionierswerk is, is er veel ruimte voor creativiteit.

Al met al heeft het project ervoor gezorgd dat ik mijn innerlijke creativiteit veel meer aanspreek. Bijvoorbeeld het online sociale platform dat we binnen ErasmusU_Online ontwikkelen. Door de pandemie weten we dat sociale interactie tussen studenten een cruciaal onderdeel is van hun online onderwijservaring. Maar hoe zet je een platform op dat deze sociale verbinding stimuleert en ervoor zorgt dat deze oprecht is? Dat is iets waarover de universiteit nooit eerder heeft hoeven nadenken. Dat is helemaal nieuw.

Een project als dit stelt je voor talrijke uitdagingen, vooral in de beginfasen. Tijdens mijn studie heb ik geleerd dat bij grote maatschappelijke problemen, wanneer niemand een oplossing weet voor het hele probleem, een oplossing van een klein onderdeel van dat probleem ook al de moeite waard is. Voor ErasmusU_Online projecten kies ik een klein onderdeel van het project, waarvan ik weet dat ik er een oplossing voor heb, en van daaruit ga ik verder.

Het is mijn passie die mij drijft. Ik zou niet gelukkig worden van iets waar ik geen passie voor heb. Van het werken aan ErasmusU_Online word ik gelukkig en het geeft me een gevoel van voldoening.

Het onderwijssysteem is de afgelopen vijf, tien of zelfs 20 jaar niet veel veranderd, maar de maatschappij wel, bijvoorbeeld als het gaat om digitalisering, inclusiviteit en flexibiliteit. En dat is vreemd. Ik zie ErasmusU_Online dus als een kans om daar verandering in te brengen. Door ErasmusU_Online zullen meer studenten in het onderwijssysteem dat we bij EUR hebben, worden opgenomen, zowel Nederlandse studenten als studenten in het buitenland. Behalve dat het systeem inclusiever is, zal het ook flexibeler zijn. Ik ben van mening dat door het nastreven van verschillende doelen en een flexibelere planning onderwijs mogelijk is dat in sterkere mate multidisciplinair is.

Als ik op mijn negentiende had kunnen kiezen voor online onderwijs, zou ik dat echt niet gedaan hebben. Ik had toen behoefte aan sociale interactie, zowel in mijn studie als daarbuiten. Nu ik werk vind ik het nog steeds fijn om te leren en volg ik cursussen en trainingen. Ik zou daar naast alles wat ik doe geen tijd voor hebben als dat niet online kon, dus ik zie de waarde van een project als dit. De kwaliteit van online cursussen is zeer bepalend voor je ervaring, dus dat is iets waar we bij Erasmus_U online heel veel aandacht voor hebben. Er zijn verschillen tussen onderwijs op de campus en virtueel onderwijs, maar ze kunnen kwalitatief even goed zijn, zolang je bij de opzet van het onderwijs maar rekening houdt met de verschillen.

Ga naar https://www.eur.nl/en/about-eur/vision/community-learning-and-innovation/erasmusuonline voor meer informatie over Erasmus_U Online.