Henk de Vries bijzonder hoogleraar Normalisatiemanagement

Prof. dr. Henk de Vries is benoemd tot bijzonder hoogleraar Normalisatiemanagement aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De leerstoel is ingesteld door het Erasmus Trustfonds en wordt mede gefinancierd door het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN). De Vries benadert standaardisatie en normalisatie vanuit de management-invalshoek.

Nederland is een koploper in het opstellen en invoeren van normen. Beiden zijn essentieel voor het succes van producten en diensten op de markt en zorgen ervoor dat processen en organisaties goed functioneren. De aanstelling van De Vries binnen de afdeling Technology and Operations Management van RSM benadrukt het grote belang van normalisatie voor het bedrijfsleven en de maatschappij.

Normalisatie wordt ook steeds belangrijker voor innovatiemanagement, vanwege de integratie van technologie in complexe systemen zoals slimme fabrieken en slimme steden. Bovendien is normalisatie een belangrijk hulpmiddel voor het nastreven van de zeventien doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling van de VN, die de basis vormen van de missie van RSM, namelijk positieve veranderingen in de wereld teweeg brengen.

De Vries onderzoekt normalisatie op drie niveaus: op dat van afzonderlijke bedrijven, bij normalisatieprojecten waarin een groep bedrijven en andere belanghebbenden samenwerken en op de organisatorische setting voor normalisatie.

Prof. dr. Henk de Vries is auteur of co-auteur van honderden wetenschappelijke en professionele publicaties over normalisatie, waaronder achttien boeken. De International Organization for Standardization ISO heeft in 2009 zijn onderwijs over normalisatie onderscheiden als het beste in de wereld met de ISO Award for Higher Education in Standardization. Sinds 2010 is hij voorzitter van de de EURAS (European Academy for Standardisation). De Vries is ook gastdocent aan de TUDelft binnen de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Henk de Vries behaalde zijn master in Geodesie aan de Technische Universiteit Delft (cum laude) en promoveerde op de rol van nationale normalisatieorganisaties aan Erasmus University Rotterdam. Hij werkte eerder bij het Nederlands Normalisatie-instituut in Delft.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl