Is elimination marking a viable alternative for standard setting in multiple choise assessment in higher education?

CLI Fellowship van Steven Verheyen
Steven Verheyen

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit. Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Steven Verheyen (ESSB) over of elimination marking (EM) een realistisch alternatief is voor standard setting (SS).

De Erasmus Universiteit Rotterdam gebruikt standaardsetting (SS) voor haar multiple choice (MC) examens. SS nodigt studenten uit om alle tentamenvragen te beantwoorden, maar vereist dat ze aan een verhoogde norm voldoen omdat ze sommige antwoorden per toeval goed zouden kunnen hebben. SS moedigt leerlingen dus aan om te raden, wat vanuit pedagogisch en meettechnisch oogpunt twijfelachtig is. Het geeft het signaal dat het beter is om wild te gokken dan toe te geven dat je onzeker of onwetend bent. Raden zorgt ook voor ruis, waardoor de nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en informatieve waarde van de examenscores afneemt. Tijdens dit project wordt onderzocht of elimination marking (EM) een haalbaar alternatief is voor SS. Bij EM elimineren leerlingen de antwoordalternatieven die ze fout vinden. Het beloont leerlingen voor het tonen van gedeeltelijke kennis, benadeelt hen niet voor het uiten van twijfel en maakt meer gedifferentieerde feedback mogelijk.

Onderzoeker

Steven Verheyen is een Assistant Professor of Cognitive Psychology bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Voordat hij aan de Erasmus Universiteit werkte, was hij verbonden aan het Institut Jean Nicod en het KU Leuven Laboratory of Experimental Psychology. Zijn werk over individuele verschillen in taalgebruik bevindt zich op het snijvlak van kwantitatieve psychologie, taalfilosofie en cognitieve linguïstiek. Hij heeft expertise op het gebied van concepten en categorieën, semantiek en psychometrie.