Drie kunstwerken uit EUR collectie te zien in museum Singer Laren

Lucebert Singer

Drie kunstwerken uit de collectie van de Erasmus Universiteit zijn tot en met april te zien in museum Singer Laren. Daar opent voormalig rector magnificus van de EUR, Alexander Rinnooy Kan, 16 december de tentoonstelling ‘Out of Office, Kunstschatten uit bedrijven’. Er zijn ruim 150 zelden getoonde kunsthistorische hoogtepunten uit Nederlandse bedrijfscollecties te zien. De Erasmus Universiteit is vertegenwoordigd met ‘Etende mensen’ van Lucebert, ‘Lift’ van Fiona Tan en ‘Koffietelers zoeken hulp’ van Charlotte Schleiffert.

De drie kunstwerken zijn geselecteerd uit de EUR kunstcollectie. Voor het grote olieverf op doek van Lucebert ‘Etende mensen’ uit 1969 is een prominente plek in de tentoonstelling bedacht. De andere werken zijn ‘Lift’ van Fiona Tan (zeefdruk, 2000, (108×64 cm) en ‘Koffietelers zoeken hulp’ van Charlotte Schleiffert uit 2013, (gemengde techniek, 276×153 cm). In een interview met museumdirecteur Jan Rudolph de Lorm wordt het kunstwerk Lucebert uit de Erasmus Collectie besproken.

Kunst uit bedrijven

‘Out of office’ toont en beschrijft het veelkleurige palet van de Nederlandse kunst in bedrijfscollecties uit het tijdperk 1945-heden en sluit aan bij het streven van Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN) om de kunstschatten uit bedrijven zichtbaar te maken voor een groot publiek. De tentoonstelling is verdeeld in thema’s, waarbinnen kunstwerken uit verschillende periodes verrassende ontmoetingen met elkaar aangaan.

Kunstcollectie

De aanzet voor de kunstcollectie van de Erasmus Universiteit, die inmiddels veel grafisch werk bevat zoals zeefdrukken, linoleumsneden, litho’s en ook foto’s, werd begin jaren zestig gegeven door professor Piet Sanders, jurist en een groot kunstliefhebber. De toenmalige Nederlandse Economische Hogeschool kreeg een nieuw complex op Woudestein en Sanders werd gevraagd mee te denken over de opzet. Met geld uit de toenmalige bouwbudgetten benaderde hij samen met het architectenteam kunstenaars om ontwerpen te maken voor de gebouwen en de buitenruimte op het terrain.

Lucebert

Sanders verzamelde zelf ook en had een groot netwerk in het kunstcircuit. Hij kende veel kunstenaars persoonlijk waaronder Karel Appel, die bevriend was met Lucebert. Waarschijnlijk heeft hij via deze contacten Lucebert overgehaald. ‘Etende mensen’ is ontworpen voor de liftschacht in de studentenkantine. Het hangt nu in het bestuursgebouw. Het schilderij is een typisch Cobra-werk, figuratief-expressionistisch in felle kleuren. Je ziet een groep etende mensen die door Lucebert op een humoristische manier is weergegeven. Op het schilderij heeft hij een leitje bevestigd. Daar kunnen studenten hun commentaar geven op de menu’s van het restaurant.

Kunstroute

Inmiddels heeft de universiteit ook Erasmus Gallery en een kunstroute. Geheel in de geest van Sanders vindt de universiteit dat naast academische vorming ook maatschappelijke betrokkenheid van belang is. En kunst hoort daarbij. Dat universitaire gedachtegoed is in de kunstcollectie weerspiegelt en wil de universiteit meegeven aan de meer dan 25.000 studenten die er dagelijks rondlopen. Anne Clement van Vugt, adviseur Kunstzaken van de Erasmus Universiteit, is bestuurslid van de VBCN.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl