“Deze priklocatie is ideaal voor een luie student als ik, haha”

Students walking on campus with a bike
Hilda vaccinated by Johan van Boven

Op campus Woudestein kunnen studenten en medewerkers zich zonder afspraak laten vaccineren. Per dag worden zo’n 60 prikken gezet door GGD Rotterdam. “Het is heel fijn dat het zo laagdrempelig is.”

Op campus Woudestein krioelt het weer ouderwets van de mensen. Studenten halen snel nog een broodje bij de SPAR om vervolgens naar hun les te gaan. Of ze drinken op een van de bankjes in het zonnetje hun smoothie op. Alsof het nooit anders is geweest.

Ook een paar meter verderop is het druk. Bij de tijdelijke priklocatie van GGD Rotterdam staan zes mensen in de rij om zich te laten registreren voor een vaccinatie. Studenten en medewerkers kunnen hier tussen 09:00 en 16:00 uur zonder afspraak terecht voor het Pfizer-vaccin, op de volgende dagen:

• maandag 13 september
  • dinsdag 14 september
  • dinsdag 21 september
  • woensdag 22 september
  • woensdag 29 september
  • donderdag 30 september

Familie in de zorg

“Ik kwam met mijn werkgroep naar buiten en zag dat je hier gevaccineerd kunt worden”, zegt de 22-jarige Lars, die met een pleister op zijn arm in de wachtruimte zit. “Ik had een tijdje terug al een afspraak staan, maar die dag kreeg ik een ongeluk en daarna is het er niet meer van gekomen. Deze priklocatie is ideaal voor een luie student als ik, haha. Mijn vriendin en een groot deel van mijn familie werkt in de zorg, dus ik kreeg regelmatig de vraag wanneer ik nou eindelijk een prik ging laten zetten. Nu heb ik dus goed nieuws voor ze.”

Locatiemanager Wim van GGD Rotterdam glimlacht. “Het maakt ons niet uit wat voor excuses mensen hebben waarom ze nog niet zijn gevaccineerd. Er zijn bijvoorbeeld ook studenten die uit Groningen komen en daar hun eerste prik hebben gehad en daar een afspraak voor hun tweede hebben staan. Die kunnen ze dan laten schrappen, omdat ze op deze tijdelijke priklocatie hun tweede vaccinatie kunnen krijgen. Scheelt weer een ritje naar Groningen. We zetten overigens niet alleen prikken, mensen kunnen hier ook terecht voor informatie over vaccineren. Want uiteraard moet niets, maar het mag.”

Vadim vaccinated by Johan van Boven

Goed geregeld

Er wordt op deze zonnige ochtend veelal Engels gesproken. Veel internationale studenten grijpen de mogelijkheid aan om zonder veel regelwerk gevaccineerd te worden. Zo ook Vadim uit Rusland. “Ik hoorde van Nederlandse studiegenoten dat je hier zonder afspraak terecht kunt voor Pfizer, dus dit is voor mij verreweg de gemakkelijkste manier om me te laten vaccineren. Ik ben blij dat dit zo goed geregeld is. Dit maakt reizen voor mij een stuk gemakkelijker.”

Naast Vadim zit de in Venezuela geboren Hilda, ook met een pleister op haar linkerbovenarm. Toen ze op Instagram zag dat er op locatie Kralingse Zoom een pop-up-priklocatie werd neergezet, twijfelde ze geen moment. “Ik woon in Den Haag en daar was voor mij de wachttijd om een vaccin te krijgen heel lang. Vandaag ben ik aan mijn nieuwe studie begonnen en kon ik mijn lessen goed combineren met het laten zetten van een prik. Ik doe dit vooral omdat ik het belangrijk vind dat de kwetsbare groepen beschermd worden. Deze prik is dus vooral voor hen, maar natuurlijk ook een beetje voor mezelf. Dit maakt het bijvoorbeeld gemakkelijker om eindelijk weer een keer naar de bioscoop te gaan. Daar ben ik volgens mij al twee jaar niet meer geweest. Dus ik ben er heel blij mee.”

Over vaccineren

Laat je goed voorlichten over het belang van vaccinaties en maak op basis daarvan een afweging. Hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe waarschijnlijker het is dat we zonder enige beperkingen weer fysiek onderwijs kunnen gaan èn blijven geven. We kunnen allemaal bijdragen aan de mogelijkheden voor fysiek onderwijs.

Lees meer informatie over vaccineren tegen het coronavirus

Mocht je de keuze hebben gemaakt om jezelf te laten vaccineren tegen het coronavirus, dan kan de komende weken dus heel gemakkelijk zonder afspraak terecht in de prikbus op campus Woudestein op de bovengenoemde dagen.

Dit artikel verscheen eerder op hogeschoolrotterdam.nl