Biodiversiteit en een rijke stadsnatuur essentieel voor ons voortbestaan

Oratie Kees Vink
Afbeelding paper Karin Maatje

De huidige biodiversiteitscrisis vormt een grotere bedreiging voor ons voortbestaan dan de klimaatcrisis. Voor het voedsel dat we eten, het water dat we drinken en de zuurstof die we ademen, zijn we immers direct afhankelijk van gezonde, biodiverse ecosystemen. We zullen de natuur per direct een prominente plaats moeten geven in de inrichting van onze samenleving, onze economie en onze steden. Dit stelt prof.dr. Kees Vink tijdens zijn oratie De natuurcrisis anno nu: het belang van biodiversiteit en een rijke stadsnatuur, die hij op 14 april bij de Erasmus Universiteit Rotterdam zal houden. Zijn leerstoel is tot stand gekomen dankzij een nauwe samenwerking tussen het Natuurhistorisch Museum Rotterdam en het Erasmus University College (EUC).

Biodiversiteit staat zwaar onder druk

Volgens een uitgebreid VN-rapport uit 2019, worden tot 1 miljoen van de naar schatting 8 miljoen planten- en diersoorten op aarde door toedoen van de mens met uitsterven bedreigd - velen van hen binnen tientallen jaren. Deze massale extinctie-golf zal onherroepelijk leiden tot het ineenstorten van ecosystemen, hetgeen ook een grote bedreiging vormt voor de mens, omdat we direct afhankelijk zijn van gezonde ecosystemen voor onder andere voedsel, schoon water en een stabiel klimaat. Zonder drastische maatregelen om natuurlijke leefgebieden in stand te houden, zal het tempo van het uitsterven van soorten - nu al tientallen tot honderden keren hoger dan het gemiddelde in de afgelopen tien miljoen jaar - alleen maar toenemen. Vink zal in zijn oratie ingaan op het belang en de staat van de biodiversiteit, en hoe we het tij van de afbraak van ecosystemen kunnen keren.

Hoe kunnen we de natuur herstellen?

In zijn oratie benadrukt Vink dat het herstel van de natuur alleen geëffectueerd kan worden door een radicale, transformatieve verandering van onze maatschappij. Zo zullen wereldwijde financiële systemen weg moeten sturen van het paradigma van economische groei. Landbouw en visserij zullen verduurzaamd moeten worden, terwijl (vlees)consumptie en afvalproductie moeten verminderen. Daarnaast is het essentieel dat de toenemende verstedelijking samengaat met een natuurinclusieve (re)organisatie van onze samenleving. Door de natuur in onze steden te integreren, kunnen we veerkrachtigere en duurzamere gemeenschappen creëren en tegelijkertijd de kwaliteit van leven voor mens, plant en dier (en alle andere organismen) verbeteren.

Over Kees Vink

Prof.dr. Kees Vink is bijzonder hoogleraar met als leeropdracht Van Natuurhistorie tot Stadsecologie. Deze leerstoel is opgezet door de Erasmus Universiteit Rotterdam in samenwerking met het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Vink is hoofd van de afdeling Life Sciences bij het EUC, onderdeel van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Hij richt zich hierbij niet alleen op bestudering van de natuurhistorische collectie, maar heeft ook plannen voor onderzoek naar de natuur in de stad, in samenwerking met Bureau Stadsnatuur, de ecologische onderzoeksafdeling van het museum. Vink heeft zich na zijn promotie in 1993 voornamelijk gericht op moleculair-microbiologisch onderzoek bij respectievelijk het Nederlands Kanker Instituut, het Maastricht UMC en Erasmus MC. Sinds 2013 is hij werkzaam bij het EUC, waar hij zich bezighoudt met het verzorgen van onderwijs, en met onderzoek plus maatschappelijke activiteiten die betrekking hebben op biodiversiteit, met name in de stedelijke omgeving. Hij is lid van de Adviescommissie Dierenwelzijn en stadsnatuur van de gemeente Rotterdam, en hij verschijnt regelmatig in de media, zoals bij RTV Rijnmond en NRC.

Vrijdag 14 april | 16.00 uur | Aula, Campus Woudestein Erasmus Universiteit | vrij toegankelijk | livestream

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl | 0683676038