Lisa Weeda: 'Dans dans revolutie'

Rotterdamsch Leeskabinet
donderdag 15 feb 2024, 20:00 - 21:15
Ticket informatie

Toegang vrij, ook voor niet-leden

Graag aanmelden via de mail Voeg toe aan agenda
Esther Lutgendorff

Interview door Berrie Vugts

Op 6 februari verschijnt de nieuwe roman van Lisa Weeda, bekend van haar verpletterende debuut Aleksandra. Maak kennis met een bijzonder en opnieuw uiterst actueel werk, dat ook de planken op zal gaan.

Het is de nacht waarop de dorpelingen van Utsjelinavka het kwaad, de duivel en het duister uitdrijven. Het is de dag waarop Toni twee kinderlijken ophaalt tijdens haar body drop off-dienst. Het is de ochtend waarop de dode soldaat Danylo wakker wordt gedanst door een Nederlands meisje.

Het is de tijd waarin we wegkijken. Dit is Dans dans revolutie, een boek waarin Lisa Weeda in vier welhaast magische verhaallijnen het gevecht aangaat met westsplaining, de machteloosheid van de al negen jaar slepende Russisch-Oekraïense oorlog en de arbeidsmigratie in Europa.

De oude tijden hebben ons maar al te vaak verraden, schrijft ze, maar onze dans, als een heel smal steegje waar je zijlings net nog je lichaam doorheen kan proppen om aan de andere kant van iets te geraken, heeft ons altijd op het nippertje gered.

Lisa Weeda is een Nederlands-Oekraïense schrijver, literair programmamaker, scenarist, audiofan en virtualrealityregisseur. Tekst is de basis van haar werk, maar vorm staat vrij. Oekraïne, het moederland van haar grootmoeder, staat vaak centraal. Lisa Weeda is door de Volkskrant uitgeroepen tot het literair talent van 2022. Aleksandra, haar debuutroman, werd genomineerd voor de Boekhandelsprijs en stond op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2022. De roman verscheen in zes landen, waaronder Duitsland, Polen en Frankrijk.

Graag aanmelden per e-mail

Evenement donderdag 15 februari 20.00 uur. Inloop vanaf 19.30.

Locatie: Erasmus Universiteit, Senaatszaal, Erasmus Building (voorheen gebouw A) Bekijk de campus plattegrond

Na afloop signeert de auteur. Boekverkoop door boekhandel v/h Van Gennep.