Symposium Onbedoelde Zwangerschappen

Voeg toe aan agenda
Positive pregnancy test
Johannes Jander

Tijdens dit symposium krijgen (praktijk)professionals uit zowel het sociale als medische domein, beleidsmakers en onderzoekers de kans om kennis aan elkaar over te dragen en met elkaar in gesprek te gaan. Zo kunnen we onderzoek en praktijk aan elkaar koppelen. Dit symposium wordt georganiseerd door het RIVM en het KOOZ leernetwerk, waarbij diverse onderzoekers van Erasmus Universiteit Rotterdam betrokken zijn.

Voor wie

Het symposium is relevant voor iedereen die in zijn of haar werk te maken heeft met onbedoelde zwangerschappen of het voorkomen hiervan. Onder andere, maar niet beperkt tot:

• (Praktijk)professionals uit het medisch domein (bijvoorbeeld verloskundigen, abortusartsen, gynaecologen, huisartsen, verpleegkundigen of kraamverzorgers);
  • (Praktijk)professionals uit het sociale domein (bijvoorbeeld maatschappelijk werkers);
  • Beleidsmakers;
  • Onderzoekers.

*Voor dit symposium wordt accreditatie aangevraagd bij de KNOV, KCKZ, Registerplein, NGvA en ABAN (huisartsen, gynaecologen en psychiaters).

12:00u – 13.00u

Netwerklunch

13:00u – 13.15u

Plenaire opening
Door dagvoorzitter Jeroen Struijs, Associate Professor bij Leiden Universiteit Medisch Centrum & Senior onderzoeker RIVM

13:15u – 14.00u

Keynote
Door Rebecca Gomperts, Abortusarts en Oprichter Women on Waves en Women on Web

14:00u – 14.45u

Plenaire presentatie ‘Onderzoeken rondom onbedoelde zwangerschappen’ Door het RIVM en ZonMw leernetwerk en Kwetsbaar Ouderschap en Onbedoelde Zwangerschappen

14:45u – 15.15u

Pauze

15:15u – 16.15u

Interactieve deelsessies

16:30u – 17:00

Plenaire terugkoppeling, paneldiscussie en afsluiting

17:00u

Borrel

Tijdens de netwerklunch, pauze en borrel is er gelegenheid om posterpresentaties te bekijken van verschillende onderzoeken rondom onbedoelde zwangerschappen.

Posterpresentatie

Sluit uw onderzoek of project aan op het thema onbedoelde zwangerschappen? U bent van harte welkom om een abstract voor een poster in te dienen. De posters zullen tijdens de pauze gepresenteerd worden.

Mail uiterlijk 27 augustus een abstract naar symposiumobz@rivm.nl met het onderwerp ‘Abstract symposium 2023’. Abstracts zullen worden beoordeeld op kwaliteit, relevantie en vernieuwend karakter. Zie hieronder de voorwaarden:

• Opzet abstract: introductie, methode, (verwachte) resultaten en conclusie
  • Maximumaantal woorden: 300
  • Deadline aanleveren abstract: 27 augustus 2023
  • Datum waarop we bekendmaken welke posters geaccepteerd zijn: 1 september 2023

De abstracts (en posters) mogen zowel in het Nederlands als Engels zijn.

Over de organisatoren

Zes projecten van het leernetwerk KOOZ (Kwetsbaar Ouderschap en Onbedoelde Zwangerschap) en het RIVM organiseren dit symposium om de meest recente resultaten van hun onderzoeken te presenteren.

Vanuit Erasmus Universiteit Rotterdam zijn onderzoekers Clair Enthoven Pauline JansenHanan El Marroun, Femke Hilverda, Justine van de Beek en Violet Petit-Steeghs betrokken. Clair is postdoctoraal onderzoeker binnen het Erasmus Initative Vital Cities and Citizens. Hier leest u meer over haar onderzoek Opgroeien in armoede.

Meer informatie en aanmelden

Meer informatie en het aanmeldformulier is te vinden op de website van het leernetwerk KOOZ. Vragen kunnen worden gemaild aan: symposiumobz@rivm.nl