Promotie X. (Xuelei) Zhang

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

Op donderdag 23 mei 2024 verdedigt X. Zhang het proefschrift met de titel: ‘Van dilemma naar evenwicht: stedelijk behoud en (her)ontwikkeling op het vasteland van China‘.

Korte samenvatting van het proefschrift:

Het behoud van stedelijk erfgoed staat centraal in de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling, de zogenoemde Sustainable Development Goals (SDG’s). Het voornaamste doel van dit onderzoek is het verschaffen van empirische inzichten en praktische aanbevelingen voor het balanceren van stedelijk behoud en ontwikkeling in snel verstedelijkende en moderniserende landen. De bijdragen van dit proefschrift zijn: (1) het draagt bij aan het academisch debat en begripsvorming door het bieden van een gemeenschappelijke basis en begrippenkader verkregen door de systematische literatuur review; (2) het brengt de beleidsevolutie met betrekking tot stedelijk erfgoed in China in kaart. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen diverse lagen van beleid: behoud van stedelijk erfgoed als drift, stagnatie, hysteresis en aanpassing in relatie tot beleidsplannen tot stedelijke (her)ontwikkeling. De ontwikkeling van spanning en dilemma naar evenwicht wordt verklaard door vertragingen in beleidsvorming naar uitvoering en een kloof tussen beleidsdoelstellingen en implementatie; (3) het vat de huidige bestuurspatronen voor cultureel erfgoed samen met beleidsanalyse; (4) het combineert de theorieën van sociale beweging en governance met die over bewonersinitiatief en de relatie met overheidsinstituties.; (5) het biedt de dataset voor systematisch literatuuronderzoek en de beleidsdatabase voor toekomstig onderzoek.

De openbare verdediging zal exact om 10.30 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.